Ridabu - Valdres FK » Black River Park » 26. mai 2024 14.00
Black River Park
26. mai 2024 14.00
Valdres FK  -  Kolbu KK

Valdres FK + Hallingdal FK = Aprilsnar :-)

PRESSEMELDING

SAMMENSLÅING VALDRES FK OG HALLINGDAL FK

Det har over lengre tid forgått samtaler på styrenivå om en eventuell sammenslåing av Valdres FK og Hallingdal FK fra 2019 sesongen. Prosessen har nå kommet så langt at den 28 april blir det innkalt til ekstraordinært årsmøte både i Valdres og Hallingdal for å avgjøre om samarbeidet skal formaliseres. Daglig leder i Valdres Philip Stensæter og daglig leder i Hallingdal FK Ingvild Kvåle Myksvoll har hatt ansvaret for at de praktiske detaljene kommer på plass i god tid før de ekstra ordinære årsmøtene.

Målet med dette er å skape et konkurransedyktig Toppfotballtilbud oppi dalene.  Målsettingen for den nye klubben er Obos ligaen innen 2022 for herrene og Toppserien for damene. Vi tror at klubbene skal stå meget bra både administrativt og økonomisk for å nå målene. Det er også klart at klubbene vil med et sånt samarbeid blir konkurransedyktige i forhold til økonomien. Det ligger an til at budsjettet for seniorlagene vil ligge på nærmere 15 millioner i 2019. I første omgang kommer vi til å gå for å signere tidligere spillere som nå spiller på høyere nivå i Norsk fotball. Vi ønsker en lokal forankring og profil.

Ulven Og Stensæter

Ulven og Stensæter er positive til sammenslåingen.

Trenerne Ole Anders Ulven og «Jansen» Thorberg (for herrer) samt Joakim Wiik og Helge Jensen (for damer) ser frem til å samarbeide om å nå disse målene.

Draktfarger, lagnavn og slike ting må drøftes på et senere tidspunkt. Men det som virker klart er at hjemmekampene for A-laget herrer skal spilles i Valdres Storhall og at B laget skal ha base på Gol. For damelaget skal hjemmekampene for A-laget spilles på Gol og for B laget på Blåbærmyra i Valdres.

Denne prosessen har foregått siden HFK og Valdres møttes i serien i 2016 sesongen, den stemningen og trøkket som var i de kampene gav grobunn for disse planene. Men i frykt for å bli avslørt, noe vi tror hadde ført til ramaskrik, har Styrelederne Tove Eggen Lien i Hallingdal FK og Ole Arne Kvålshaug i Valdres FK over lengre tid holdt hemmelige møter på Oset Høyfjellshotell. De er meget stolte over å ha vært med å jobbe frem et etterlengtet produkt som kan sette Hallingdal og Valdres på fotballkartet.

Visepresident i NFF Mette Christiansen (Valdres) har vært en sterk pådriver i det å få realisert dette samarbeidet og ser frem til å representere den nye klubben i Toppen av norsk fotball. En person med sånne kontakter vil være gull verdt for denne nye klubben.

Mette C

Mette Christiansen

Klubbene har allerede flere felles sponsorer som har vært sterkt involvert i prosessen. De ser for seg at Hallingdal og Valdres er en så sterk merkevare at de er villig til å skyte inn betydelige midler hvis dette samarbeidet blir realisert. Av respekt for prosessen og de eksisterende sponsorene kan vi ikke på nåværende tidspunkt røpe nivået på avtalene, men det er ingen hemmelighet at de ligger i størrelsesorden 7 sifret beløp.

Men først blir det altså innkalt til ekstraordinære årsmøter i de respektive klubbene.

Vi går spennende tider i møtet, heia HFK/Valdres eller Valdres/HFK.

Pva Valdres FK og Hallingdal FK

Myksvoll og Stensæter