Gjøvik-Lyn 2 - Valdres FK » Gjøvik stadion » 13. mai 2024 19.30
Øystre Slidre 3 - 0 Valdres FK 2
Rogne kunstgras

Storspill, men lite gevinst

Begge seniorlagene våre var i aksjon igjen i helga og selv om begge lag leverte flott spill og imponerende moral endte vi bare opp med ett poeng denne helga totalt.

Først ut var damene som tok turen til Skreia med 11 spillere, inkludert midtbanespiller Ingrid Elise Bråten i mål. Mye sykdom og ferieavvikling har preget jentene de siste ukene og dermed måtte trener Veimodet stå alene ved benken hele kampen igjennom.

Jentene hadde dog trent godt og leverte en meget solid åpning på kampen hvor de dominerte ballinnehavet og satte opp mange flotte kombinasjoner, men det manglet nok en gang litt killer-instinkt i motstanders boks. Dermed ble det som et slag i magen når Skreia tok ledelsen etter en snau halvtime på et langskudd oppunder tverrliggeren som kommer ut av ingenting. Når hjemmelaget i tillegg fikk drømmetreff på en retur etter corner med en volley fra utenfor 16-meteren to minutter senere ville det alltid bli tøft å komme tilbake for våre jenter.

Men de ga ikke opp og tok kontrollen på kampen igjen og selv om det var slitne bein var det bortelaget Valdres som viste seg som det beste spillende laget av de to. Dette fortsatte også i andre omgang frem til vi kom til det 70. minutt. Da ble Katrine Kolbjørnshus Rogne felt unødvendig hardt bakfra på midtbanen og knekker kragebeinet i landingen og må naturligvis ut og reiser rett til Gjøvik på sykehus. Dermed måtte jentene fullføre kampen med 10 spillere, men likevel var det Valdresjentene som var nærmest mål når Vilde Loberg Midtsveen leverte et enormt raid i sluttminuttene som endte med en avslutning på feil side av stilpen fra skrått hold. Dermed ble det ingen poeng på jentene, men prestasjonen var det mye grunn til å være stolt av!

____________________________________________________________________________

For herrenes del var det årets lengste bortekamp som stod for tur. Dit dro vi med kun juniorer og én spiller over 20 år; toppscorer Knut Olav Veimodet. Mot et hardt satsende Nybergsund-lag valgte trener Dahlen å sette Veimodet i midtforsvaret nok en gang for å bidra med sin rutine og duellkraft og det skulle lykkes enormt i den første omgangen! For gjestene fra Valdres lå kompakt defensivt, kjørte hurtige overganger og turte å spille ball bakfra når vi fikk muligheten og var livsfarlige på dødballer! Det fikk vi betalt for med en scoring på corner allerede etter 9 minutter når Teo Skjel tar ned en løs ball i feltet og banker den inn på halv volley fra 7 meter som om han var Harry Kane selv! Og når Even Thon plukket opp Nybergsund-keeperens feilede forsøk på å fange ballen på et frispark og satte den i åpent mål etter 18 minutter så det voldsomt lyst ut for våre gutter! Da hadde allerede Veimodet satt en retur i mål på en tidligere dødball, men ble avvinket for offside, noe vi ikke helt forstår at var mulig, men slik ble det.

Like før halvtimen ble passert fikk hjemmelaget reduseringen sin etter et innlegg som blir stusset mot bakerste stolpe hvor det kommer en Sundet-spiller og setter ballen opp og over Harald Hougsrud i Valdres-målet fra kloss hold. Men vi var ikke ferdigscorede vi; for like før pause får vi et frispark nesten nede ved cornerflagget. Vi sender ikke mange opp, men Thomas Sørbøen finner Veimodet i boksen og da sitter den i nota nok en gang. Dermed gikk vi til pause med 1-3 og god stemning!

Dessverre skulle mangelen på rutine og erfaring straffe oss i starten av den andre omgangen og når vi først gir bort ballen på 25 meter etter 49 minutter smeller det først en gang, før vi får straffe imot også før det har gått 10 minutter av den andre omgangen. Dermed stod det 3-3 etter 55 minutter spilt og nå handlet det om å beholde det ene poenget vi hadde for hjemmelaget kjørte et stormløp.

Etter 60 mintter spill raider så Even Thon fremoer i banen og inn i boksen og blir felt. Det gir Sundet-forsvareren hans andre gule kort, og dermed utvisning, samt at vi fikk muligheten til å ta tilbake ledelsen med et straffespark. Dessverre sklir ballen litt av foten til Veimodet i regnværet og straffen går like utenfor krysset denne gangen. Den siste halvtimen preges av et hjemmelag som pusher på, men som ikke får skapt all verden med undertall og et Valdreslag som ikke klarer å ta vare på overgangene sine.

Dermed ender kampen 3-3 og vi tar tross alt et meget sterkt bortepoeng med et svært ungt lag!

Lagbilde 2 Nybergsund (B)

Et meget ungt mannskap (gjennomsnittsalder på 17,8 år) var mellomfornøyde med ett poeng borte mot Sundet søndag ettermiddag. FOTO: Valdres FK

PS: Veimodets mål gjør at han fremdeles er toppscorer i 4. divisjon i år med 14 mål på 15 kamper, og hvor han har spilt midtstopper i hele 7 kamper. Vi håper han slipper å vikariere veldig mye mer bak der slik at han kan slippes helt løs på topp igjen veldig snart.

torsdag 09.05 kl. 15.00
Valdres FK - Kongsvinger 2