Gjøvik-Lyn 2 - Valdres FK » Gjøvik stadion » 13. mai 2024 19.30
Hamar IL  -  Valdres FK jr
Børstad Kunstgress
Ola Bordewich Strøm: 3 mål

Uavgjort i siste kamp før ferien

Det ble en tett og jevn kamp i varmen på Flisa i siste kamp før ferien for våre herrer. Tross stor kontroll i kampen ble fraværene for gjeldende i de avgjørende situasjonene. FOTO: Bjørn Strand.

For det var spesielt i midtforsvaret at fraværene var gjeldende, med kun én av 6 stoppere tilgjengelig til denne kampen. Dette har dessverre vært et tilbakevendene problem denne sesongen og dermed måtte toppscorer Veimodet nok en gang trå til i midtforsvaret med sin rutine.

Kampen på Flisa gikk mellom to lag som har hatt nøyaktig samme utvikling de siste sesongene. Fra vi møttes i 3. divisjon i 2019, hvor begge rykket ned, for så at begge lagene rykket ned fra 4. divisjon på halvsesongen som ble spilt i 2021, før begge rykket opp igjen fra 5. divisjon forrige sesong. Og når to lag som kommer fra 5. divisjon forrige sesong møtes kan man kanskje ikke forvente all verdens av fotballkvalitet, men det var nettop dette vi fikk på SolørRadioen Stadion på Flisa fredag kveld. To spillende lag med kvaliteter.

Begge lag gikk offensivt til verks, men det var gjestene fra Valdres som skapte de største sjansene i åpningskvarteret, noe som kulminerte i at Even Thon ble felt av bakerste mann etter cirka 18 minutters spill. Dermed hadde ikke dommer annet valg enn å vise ut Flisa-spilleren og vi skulle spille i 70 minutter mot 10 mann.

Men Flisa er gode på å forsvare egen boks, og med den minskede bokstrusselen som kom av at Veimodet spilte stopper klarte vi ikke å true hjemmelagets mål nevneverdig. Vi hadde dog god kontroll i andre enden, selv om Flisa hadde en tydelig spillestil og flere spillere med høy kvalitet og turte å gå fremover når sjansen bød seg.

Når det da stod seg 0-0 til pause måtte vi jo prøve å ta litt mer sjanser offensivt, vi spilte tross alt mot 10 mann. Dermed ble Veimodet satt opp på topp fra starten av andre omgang. Trykket der oppe økte umiddelbart, men det var hjemmelaget som utnyttet en kontring tidlig i andre omgang og satte inn 1-0 med sin første virkelige sjanse i kampen.

Men våre gutter slo tilbake umiddelbart når Sander Hansson tredde gjennom Veimodet alene med keeper. Der var han uselvisk og serverte Esrom Yemane på åpent mål med en såkalt sweaty goal. Dermed var hjemmelagets ledelse utliknet nærmest umiddelbart. Men få minutter senere turte ikke Valdrestrener Gunnar Dahlen å ta like mange sjanser defensivt og satte Veimodet tilbake i midtforsvaret igjen før vi hadde passert 60 minutter.

Valdres tok mer kontroll over kampen og produserte gradvis større og større sjanser utover kampen. Nærmest å sette inn var Sander Hansson som banket til med venstre fra skrått hold etter at han ble spilt gjennom av Thomas Sørbøen og traff innsiden av motsatt stolpe før ballen gikk ut igjen bak ryggen på Flisa-keeperen. Det var snakk om millimetertreff på stolpen der altså.

Helt på tampen byttet Dahlen om på Veimodet og Hansson. Altså gikk Hansson ned som stopper og Veimodet opp som spiss og sistnevnte satte en ball i nettet, men ble avblåst for det som må ha vært en hårfin offside i beste fall. Til tross for Valdres-trykk mot slutten av kampen ville det seg ikke og det endte med 1-1 mellom lagene. Et brukbart resultat for begge lag som har fått god avstand ned til nedrykksplass og foreløpig er trygt plasserte rundt midten av tabellen.

Vi hadde også med oss to G16-spillere fredag. Viktor Rotevatn Dahlen fikk sin andre kamp for vårt herrelag etter at han debuterte forrige lørdag, mens Thomas Fossnes fikk sin debut denne fredagen. Begge gjorde en veldig fin figur og fikk velfortjent applaus i garderoben etter kamp.

Dermed tar også våre herrer ferie i en knapp måneds tid før det braker løs igjen mot Faaberg den 6. august borte. Samme dato starter også kvinnene opp med kamper igjen etter sommerpausen. Vi kommer tilbake med halvårsrapporter fra lagene våre ila sommeren.

Vi sees til høsten! Her kjem dragen..!

torsdag 09.05 kl. 15.00
Valdres FK - Kongsvinger 2