Gjøvik-Lyn 2 - Valdres FK » Gjøvik stadion » 13. mai 2024 19.30
Hamar IL  -  Valdres FK jr
Børstad Kunstgress

Surrealistisk bortekamp

Det ble litt av en opplevelse når våre herrer dro til Ottestad fredag kveld. Det som lå an til å bli et heidundrande oppgjør mellom to jevne lag skulle raskt bli svært ensidig. Men ikke nødvendigvis på grunn av det som skjedde med ballen...

For det tok utrolig nok bare 10 sekunder før den første soleklare dommerfeilen kom. Ottestad tok avspark og slo ballen langt opp på vår venstre side. Der er Simen Lyngstad først på ballen, men ballen er 100 % tydelig i hodet på hjemmelagets høyrekant etterpå. Spilleren selv, og hele hjemmelaget jogget faktisk hjemover, men linjedommeren som stod to meter unna klarte ikke å få med seg dette. Da valgte hoveddommer å vinke hjemmelagets vei til alles forbauselse og dermed ble våre gutter tatt på senga og Ottestad kom raskt til et innlegg som ble klarert ut i farlig område hvor hjemmelagets toppscorer dukket opp og satte ballen kontant i mål før minuttet var passert. En grusom start for våre gutter, og dessverre en pekepinn på hvordan resten av kampen skulle bli.

Men det var gjestene fra Valdres som hadde styringen med ballen, mens hjemmelaget la seg bakpå og skulle kontre. Toppscorer Veimodet var nære ved å utlikne til 1-1, men en fremragende redning av tidligere HamKam-keeper Emil Holst klarte på mirakuløst vis å holde den ute.

I stedet skulle dommerne hjelpe hjemmelaget nok en gang når de valgte å overse en tydelig offside etter 22 minutter, noe de naturligvis utnyttet og fikk satt inn 2-0 alene med Valdreskeeperen. Men dommeren var ikke ferdig der, for noen få minutter senere blir vår egen Even Thon feid av banen inne i straffefeltet uten noen interesse for ball og ender på asfalten og må byttes ut med hodeskade i fare for hjernerystelse. Alle på banen mente det var straffespark, men ikke hoveddommer. Derimot valgte han å blåse straffe i andre enden like etterpå etter en tilsynelatende ren skulder-skulder duell hvor hjemmelagets spiller ikke falt en gang. Av de fire straffesituasjonene i kampen var i alle fall dette den minst overbevisende, men likevel den som ble gitt. Dermed fikk gjestene muligheten til å gå opp i 3-0 og satte straffen sikkert i mål.

Men gjestene hadde ikke gitt opp kampen til tross for at det føltes ut som om vi var 11 mot 14. De ga heller ikke opp selv om dommeren valgte å la hjemmelagets keeper "slippe unna" (dommerens egne ord) et rødt kort når han valgte å plukke opp ballen utenfor 16-meteren uten at dommeren hadde blåst for offside i forkant.

Og det skulle betale seg å ikke gi opp, for i det 38. minutt skulle måltjuven Veimodet få et mål på ekte goalgettervis når en langpasning fra Henrik Fossholt endte opp hos Issy Edilsultanov som forsøkte å ta med seg ballen med hodet. I samme situasjon hadde keeper ønsket å få plukke ballen og vær plutselig på bærtur. Dette så Veimodet som reagerte raskt og headet ballen i bue over keeperen fra utenfor 16-meteren og i det åpne målet.

Like etterpå fikk han en ny mulighet på et flott slått frispark fra Simen Lyngstad som Veimodet styrte videre mot lengste kryss, men her var den gamle storkeeperen virkelig parat og klarte på ellevilt vis å få den vekk fra farlig område med en strålende redning! Dermed måtte vi gå inn til pause med 1-3 likevel.

Andreomgangen åpnet med et heftig trykk fra bortelaget som nærmet seg mer og mer en ny redusering, men etter 60 minutter skulle kampen bli en ekte farse. Ballen var knapt i spill de neste 20 minuttene og dommeren viste frem et ekstremt markeringsbehov og et ønske om å ydmyke spillerne i sine tilnærminger. Det hele endte med 9 kort til våre gutter (og ingen til hjemmelaget!), inkludert to gule til hovedtrener Dahlen og et gult til lagleder Johnny Fjeld (sistnevntes første gule kort i sitt liv, noe han for øvrig fikk for å be en av egne spillere om å slutte å sutre).

I det 70. minutt overså dommeren en grusom takling på Thomas Sørbøen med knotter oppe i kneet på Leirskogingen som hjemmelaget i neste trekk scoret på og ødela håpet for et comeback for våre gutter. Ballen var fremdeles sjeldent i spill, da dommeren skulle ha sitt eget lille show denne kvelden, og på overtid leverer Ottestad et flott angrep og setter virkelig spikeren i kista med 5-1.

Etter kampen var hele laget mest i sjokk og trodde ikke helt på at det hadde skjedd. Enkelte spillere lurte underveis på om det var skjult kamera, for det kunne det fort ha vært, så parodisk var dette. Dessverre får vi ikke gjort noe med dette resultatet nå, og gratulerer hjemmelaget, som er et bra lag, med seieren og håper på en mer fair fight i returoppgjøret til høsten.

torsdag 09.05 kl. 15.00
Valdres FK - Kongsvinger 2