Gjøvik-Lyn 2 - Valdres FK » Gjøvik stadion » 13. mai 2024 19.30
Hamar IL  -  Valdres FK jr
Børstad Kunstgress

Norges beste 4.divisjonskeeper.

Han har sagt det tidligere, og på mandag viste han det virkelig frem når han reddet alle tre poengene på overtid borte mot Gjøvik-Lyn 2 når våre herrer tok en sterk borteseier. Derfor gjentok han seg like godt for alle avisene også, keeperstjernen vår Kristian Bakken.

Det var dog hjemmelaget som tok ledelsen etter at de tok kommandoen på kampen fra start. Gjestene fra Valdres var riktignok farligst frempå i åpningsminuttene når spissduoen Veimodet/Hansson kombinerte etter fem minutter og førstnevnte tredde sistnevnte alene med keeper fra skrått hold, men en god hjemmekeeper ryddet opp denne gangen. Men det var altså hjemmelaget som tok ledelsen etter at de kom seg løs på bakerste stolpe på en corner fra venstre og hadde marginene med seg når solen stod rett i ansiktet på vår nevnte keeper etter 19 minutter.

Gjøvik-Lyn 2 (B)

Halvveis ut i første omgang ble det en kjapp drikkepause og prat for hvert av lagene i varmen på Gjøvik Stadion. FOTO: Valdres FK.

I vannpausen ble det gjort noen justeringer på laget og vi kom mer og mer med i kampen. I sluttminuttene av første omgang hadde vi flere store sjanser og kunne fort ha snudd kampen allerede før halvtid. Men hjemmelaget forble i ledelsen til pause.

I pausen la vi om formasjonen og la en justert plan for å videre utnytte momentumet vi hadde skapt like før pause og det smalt med en eneste gang. Det tok bare 7 minutter før Thomas Sørbøen fyrte av et langskudd som fikk en defleksjon fra en forsvarer som satte ut hjemmekeeperen til utlikning. Nå var det virkelig fyr på Gjøvik stadion!

Trøkket fra Valdresherrene fortsatte og etter flere cornere og innkast dypt inne på hjemmelagets banehalvdel kom den forløsende scoringen. Veimodet kastet langt inn i boksen og over hodet på forsvaret som kun fikk stusset den videre mot eget mål. Der var Sander Hansson i duell med en annen forsvarer og ble truffet i skulderen av ballen og fikk den dermed videre mot mål og forbi keeper. En fortvilt Gjøvik-forsvarer forsøkte å klarere ballen på linja, men endte med å banke den opp i eget nettak og dermed var vi i ledelsen.

Trøkket fortsatte frem til cirka 75 minutter med flere store sjanser, men doblingen kom ikke.  Hjemmelaget la så om til 442 og vi svarte med å legge om igjen for å demme opp for økt trussel imot. Vi beholdt kontrollen defensivt, men mistet en del trøkk offensivt og det ble med kontringer ut kampen for vår del. Hjemmelaget var farlig frempå etter 85 minutter når de spilte ballen inn bak forsvaret vårt og Gjøvikspissen forsøkte å lobbe keeper Bakken, men det er lettere sagt enn gjort og ballen gikk komfortabelt over mål.

Likevel kom kampens største og viktigste øyeblikk på overtid av overtiden når hjemmelaget sendte opp det de hadde av spillere og fikk ballen inn på bakerste stolpe hvor de nesten upresset fikk avslutte på halv volley fra fem meter. Det var her Norges beste fjerdedivisjonskeeper viste seg virkelig frem med en vanvittig sideforskyving etterfulgt av en ellevill reaksjonsredning på avslutningen før han var oppe og plukket returen også før forsvaret fikk ballen bort og dommeren blåste av kampen. En ekte matchvinnerredning ser slik ut:

Bakken redder GJ2 (B)

En ellevill, atletisk prestasjon av keeper Kristian Bakken når han reddet alle tre poengene i sluttsekundene på Gjøvik Stadion. FOTO: Skjermdump Direktesport/OATV

En fantastisk deilig seier mot gamle rivaler var dermed faktum og jubelen var stor når dommeren få sekunder senere blåste av kampen. Gode taktiske grep og en god prestasjon av gutta ute på matta gjorde at Valdresherrene tok sin fjerde seier for sesongen og klatret til 8. plass med like mange poeng som Toten og Gran, men med noe dårligere målforskjell.

Valdres stilte med følgende lag:

Kristian Bakken; Morten Nerli, Johan Hansson, Teodor Skjel, Simen Lyngstad, Wegger Kristoffer Bergsrud; Esrom Yemane Frezghi, Thomas Sørbøen, Israil Edilsultanov; Knut Olav Veimodet, Sander Hansson.

Benk: Marius Nerli, Even Thon, Andreas Haugen.

Neste match er allerede på søndag mot nettopp Toten. Et bortelag som nok er revansjelystne etter cupoppgjøret i Valdres Storhall, men det vil vi ikke ha noe av og vi ønsker å se deg på Myra 18:00 for å hjelpe oss med å ta nok en skalp fra totningene og passere dem på tabellen i samme slengen.

Her kjem dragen..!

torsdag 09.05 kl. 15.00