Best med 11 på banen

Våre herrer tok imot Kolbu KK til dyst på Blåbærmyra på søndag og tok styringen fra start. Men når vi ble redusert til 10 mann i andre omgang snudde kampen totalt og umiddelbart. FOTO: Bjørn Strand

Våre gutter startet svært godt mot et rutinert og fysisk Kolbu-lag som besøkte Myra søndag ettermiddag. Allerede etter 20 sekunder smalt det i tverrliggeren fra Wegger Bergsrud, og det skulle komme mer fra den kanten kort tid etter.

For det var hjemmelaget som tok styringen og spilte flott fotball i åpningsminuttene på Blåbærmyra. Etter seks spilte minutter satte Sander Hansson opp spissmakker Knut Olav Veimodet i mellomrom som elegant tredde gjennom Wegger Bergsrud alene med keeper. Og denne gangen gjorde begnadølen ingen feil og vi ledet 1-0 før syv minutter var spilt!!

Kjetil Kolbu (H) Bjørn Strand

Det var mye bra spill i starten av første omgang. Her er Kjetil Standbråten på vei inn i mellomrom. FOTO: Bjørn Strand.

Finspillet fortsatte for hjemmelaget de første 20 minuttene, men et stadig røffere Kolbu lag fikk hjemmelaget ut av rytmen og fikk lov av dommeren til å gjøre det ustraffet. Dermed ble det etterhvert en "mælekamp" med lite spill noen av veiene og stort sett duellspill. Dermed stod resultatet seg til pause, men målscoreren måtte gi seg i pausen etter å ha fått en vridning i kneet etter en voldsom takling fra bortelget, som også gikk ustraffet. Enda verre hadde det gått ut over nevnte Veimodet som ble feid ned etter 25 minutter spilt og knapt kunne gå på beinet ut omgangen. "Hele" Blåbærmyra mente det var rødt kort, men dommeren var uenig og nøyde seg med gult kort til hjemmelagets og hjemmefansens store forbløffelse. Heldigvis klarte han å komme ut igjen etter pause og fullføre kampen.

KO Kolbu H Bjørn Strand

Toppscorer Veimodet serverte på 1-0, men klarte så vidt å fortsette kampen etter en grisetakling i første omgang. Fysikken hans ble viktig mot et røft bortelag. FOTO: Bjørn Strand

Andre omgang fortsatte i samme spor, med lite store sjanser noen av veiene. Det var riktignok hjemmelaget som var nærmest scoring ved Esrom Yemane som dessverre ikke fikk fyrt av skuddet før han ble hindret på bakerste stolpe. Det var også Esrom som skulle bli sentral dene dagen. For i første omgang hadde han gått gult kort for å sparke ballen bakover i banen etter at Kolbu fikk en tvilsom offsideavgjørelse. Dommeren roper høyt at ballen skal spilles tilbake i banen, men Kolbu-spillerne var naturligvis ikke interessert i det. Da går Esrom frem og spiller den 10 meter bakover i banen, men det likte ikke dommeren som ga et gult kort til alles overraskelse etter beskjeden han selv hadde gitt.

Etter 71 minutter får Kolbu en ny hårfin offsideavgjørelse sin vei og når Esrom løper tilbake på riktig side tar han turen inn foran ballen. Da benytter en Kolbuspiller muligheten til å spille ballen i Esrom hurtig og til tross for at ballen tydelig triller når frisparket tas gir dommeren heller et nytt gult kort til Esrom som dermed må forlate banen. Frustrerende og unødvendig av både dommer og Esrom, dessverre.

Esrom 2 Kolbu (H) Bjørn Strand

Esrom fikk sitt andre gule kort i andre omgang og deretter falt hjemmelaget sammen denne ettermiddagen. FOTO: Bjørn Strand

Dette skulle snu kampbildet totalt i varmen på Blåbærmyra. For med en mann mindre ble det brått mye vanskeligere å stå imot innleggene til Kolbu og bare to minutter senere utlikner bortelaget. Et slitent hjemmelag klarer aldri å hente seg inn igjen og gir så bort to billige mål de siste 10 minuttene og dermed ender kampen med tap for våre herrer som er ute av form om dagen med en tynnslitt stall.

Vi håper på bedre resultater og en større og sterkere stall raskt!