Gjøvik-Lyn 2 - Valdres FK » Gjøvik stadion » 13. mai 2024 19.30
Hamar IL  -  Valdres FK jr
Børstad Kunstgress

Pangstart for gutta!

Det var duket for folkefest i Storhallen på Leira denne gang når våre herrer var tilbake på øverste nivå i kretsen etter et års gjenoppbygging i 5. divisjon forrige sesong og skulle ta imot det gamle storlaget Faaberg. Hallen var full av folk som skapte bra trøkk og ga gutta våre et skikkelig løft i sesongstarten. Noe de betalte tilbake med renter i den første omgangen. (FOTO: Kåre Strande/Avisa Valdres)

For det tok bare 2 minutter før den (foreløpig) siste av de hjemvendte 94-gutta scoret i sin re-debut i seriespill for Valdres FK. Joar Hoberg svevde himmelhøyt over alle på et langt innkast fra en annen kjenning fra 94-laget; Knut Olav Veimodet og han stusset den ballen like gjerne helt over i motsatt kryss! En kjempestart var allerede et faktum.

Så tok det bare 3 nye minutter før sistnevnte hadde satt inn nok et mål og det med et smell! Det var Morten Nerli som først slo i gjennom Sander Hansson med en nydelig diagonal pasning. Hansson dunket ballen inn foran mål, der kom en stormende Veimodet som måtte justere løpet sitt noe for å få hodet det knallharde innlegget. Han klarte å komme over ballen nok til å få den under tverrliggeren for så å dunke inn i stolpen og flytte målet en god meter bakover. Noe som fikk nærmeste lagkamerat, Even Thon, til å utbryte: "Gikk det bra med stolpen?", til stor latter fra lagkameratene. Det var med andre ord meget god stemning i Storhallen med 2-0 etter bare 5 minutter spilt.

Etter 9 minutter var det hjemmelaget selv som serverte Faaberg en stor målsjanse ved å rote i egen frispilling, hvilket førte til at Faaberg vant ballen på 25 meter og fikk satt opp en ledig mann i boksen som satte inn reduseringen. 2-1 altså, etter 9 minutter.

10 minutter senere er Veimodet på vei gjennom alene mot keeper og blir felt inne i 16-meteren, men på kontroversielt vis vinket dommeren spillet videre, hvorpå Faaberg kontret og på en tilsynelatende identisk situasjon fikk straffe i andre enden. Dette skapte store reaksjoner fra både spillere, trenerapparat og tilskuere, men det var lite å få gjort med det og dermed hadde Faaberg fått en billig reise inn igjen i kampen og så var lagene plutselig likt med 2-2 etter 19 minutter spilt. En livlig start på kampen om ikke annet.

Sander Scorer Mot Faaberg (H)

Sander Hansson sender Valdres tilbake i ledelsen med et knallhardt frispark i lengste hjørne. (FOTO: Kåre Strande/Avisa Valdres)

Den påfølgende perioden var jevn og spennende, men når Nerli på nytt spilte gjennom Hansson diagonalt etter 35 minutter valgte en desperat Faaberg-forsvarer å holde igjen kraftkaren fra Reinli som bakerste mann. Da hadde ikke dommeren annet valg enn å vise ut Faaberg-stopperen og gi frispark rett utenfor 16-meteren til hjemmelaget. Det frisparket sang i nettmaskene fra nettopp Sander Hansson og dermed var hjemmelaget tilbake i ledelsen etter 36 minutter og var nå i tillegg 11 mot 10.

Det overtallet ble meget signifikant og herfra og ut hadde hjemmelaget stålkontroll. Spesielt ut første omgang skapte Valdresgutta haugevis av sjanser og det var nevnte Even Thon som fikk æren av å doble ledelsen like før pause etter en flott pasning inn i boksen av dagens servitør: Sander Hansson.

Even Scorer Mot Faaberg (H)

Even Thon dobler hjemmelagets ledelse like før pause. (FOTO: Kåre Strande/Avisa Valdres)

Den andre omgangen ble gjennomført på en profesjonell måte av hjemmelaget som styrte alt som foregikk i hallen, mens de beholdt roen og tok lite sjanser offensivt. Det kunne fort vært både 3 og 4 mål til, men til slutt var det kun Issy Edilsultanov som presterte å få ballen forbi Faaberg-keeperen i den andre omgangen 5 minutter før slutt. Dermed fastsatte han resultatet til 5-2, hvilket gjør at Valdres etter ferdigsspilt første runde ligger på en tredjeplass.

Det var mange spillere som fikk muligheten i løpet av den første omgangen og som gjorde en fin figur og viste at her blir det kamp om plassene. I tillegg manglet hjemmelaget flere spillere som har startet kamper i sesongoppkjøringen, som Kristian Bakken og Simen Lyngstad, som er ute med skade enn så lenge.

Dette var dagens kamptropp:Matchposter Faaberg

PS: Shemil Edilsultanov debuterte for Valdres FK i denne kampen, og gjorde en meget fin figur i innhoppet. Vi gratulerer så mye med debut! Mens Abdullah Alshaban måtte melde forfall og var ikke en del av troppen.

torsdag 09.05 kl. 15.00
Valdres FK - Kongsvinger 2