Valdres FK jr  -  Nordre Land
Israil Edilsultanov: 1 mål

Pangstart i Storhallen

Det ble litt av en start for seniorlaget vårt når de tok imot Årdal FK i Valdres Storhallen på lørdag. Et sterkt Årdal-lag ble fortjent sendt hjem med tap og flere lokale debutanter markerte seg for våre herrer. Det var også en kjenning som startet sesongen akkurat som han startet den forrige, med et hattrick.

Årdal FK kom på andreplass i 4. divisjon i 2022, etter at Sogndal 2 tok dem på målforskjell etter å ha benyttet mange førstelagsspillere de siste rundene for å kunne få nettopp det. Dermed møtte herrene våre i virkeligheten det beste laget i avdelingen deres denne lørdgen i Valdres Storhall.

Våre herrer gikk ut i ny formasjon med blant annet tre "debutanter" i forsvarsrekka. Med det menes det at det først og fremst var én debutant i Johan Hansson. Men det var også to stykk som debuterte for Valdres FKs A-lag helt tilbake i 2013, mens laget fremdeles var et solid lag i 2. divisjon og som regjerte i Interkretsserien på samme tid som duo i midtforsvaret med Joar Hoberg og Henrik Fossholt. Disse tre imponerte i treningskampen og den omgangen de fikk sammen.

Men hele laget spilte godt i første omgang og hadde god kontroll på Årdal defensivt og spilte gjennom dem offensivt. Likevel manglet det på sjanser i første omgang da litt rust måtte skrapes av og selvtillit og rytme måtte finnes igjen i første økt på full bane for året. Spesielt de eldste, for det var unggutta som så skarpest ut i første omgang fremover, med Even Thon og Wegger Bergsrud i spissen på hver sin side av banen.

I andre omgang kom det mange bytter og gjennomsnittsalderen sank betraktelig, men tempoet offensivt steg. Unggutta hadde ikke for mye respekt for Årdal og gunna på fra start. Allerede etter 10 minutter kom innbytter Abdullah Alshaban seg ned til linja i boksen og la ut 45 grader til en fremadstormende Issy Edilsultanov som satte ballen inn i nærmeste hjørne.

Feiring i Storhallen Årdal

Hjemmelaget feirer at Issy Edilsultanov har sendt Valdres FK i føringen i 10 min ut i andre omgang.

Kort tid etterpå utliknet Årdal på et frispark etter at hjemmelaget mislyktes med en offsidefelle. Slikt kan skje med mange nye ansikter på banen. Og Årdal gikk faktisk opp i ledelsen 2-1 også etter en ny dødball som først ble klarert, men som ble plukket opp i returrom og skutt via en Årdalspiller i boksen som satte keeper Bakken ut av spill.

Men så våknet Knut Olav Veimodet. Først var Veimodet frempå ved første stolpe etter et flott innlegg fra Wegger Bergsrud som han satte kontant opp i nettaket. Begnadalsgutta hadde kombinert nok en gang for Valdres FK, det begynner å bli en vane dette.

Så fikk Årdal et nærmest identisk mål som deres første når de scorer på et frispark, hvor hjemmelaget nok en gang satte offsidefelle, og denne gangen var det nok offside, men det fikk ikke dommeren med seg og dermed gikk Årdal ufortjent opp i 2-3 ledelse, til tross for at bortelaget hadde hevet seg betraktelig i andre omgang kontra den første omgangen etter å ha lagt om noe taktisk i pausen.

Men Veimodet hadde knapt begynt og tok opp jakten. Og han gjorde nettopp det helt alene når han kriget inn 3-3 etter å ha presset Årdals høyreback til stopper og til slutt til keeperen som han fikk blokkert klareringen til og skjermet keeper unna lenge nok til å sette i det åpne målet etter det som virket som en evighet i lufta. En maktdemonstrasjon fra begnadølen.

Og som om ikke det var nok var han frempå ved første stolpe nok en gang kun et par minutter etterpå og scoret en nærmest identisk mål som sitt første, men denne gang fra motsatt side og etter innlegg fra Issy Edilsultanov. Dermed var hattricket komplett på under 10 minutter(!) og Valdres FK var tilbake i ledelsen.

KO Hattrick Årdal GHS

Knut Olav Veimodet startet året med et hattrick og det var trener Gunnar Dahlen brukbart fornøyd med. FOTO: Geir Helge Skattebo/Avisa Valdres

Den ledelsen holdt helt inn og Valdres kunne feire sin første seier for året mot en meget solid motstander. En spennende og artig kamp med mye høyt nivå og energi - noe som lover godt for oppkjøringen videre og sesongen som kommer.

Neste treningskamp for herrene våre er i Raufoss Storhall mot Lillehammer FK, ledet av tidligere Valdres FK-trener Morten Skjærstad. Vi gleder oss til å teste oss mot et av de sterkeste lagene vi kommer til å møte i 2023. Ta gjerne turen og støtt dragen!

onsdag 24.04 kl. 19.29
Valdres FK - Nordre Land