Valdres FK jr  -  Nordre Land
Israil Edilsultanov: 1 mål

Seier i toppoppgjøret for herrene

FOTO: Skjermdump fra Direktesports sending

Det var duket for sesongens viktigste bortekamp så langt når herrene våre tok turen til Redalen for et skikkelig toppoppgjør. Etter en grusom start klarte Valdresgutta å snu det og ta sin 12. strake seier på live TV.

Et sultent hjemmelag som strengt talt måtte vinne for å kunne ta innpå Valdres FK i tetkampen åpnet hardt og fysisk og fikk en drømmestart når de tok ledelsen etter bare 3 minutter spilt. Dette var faktisk første gang denne sesongen at herrene våre har ligget under og det ble dermed litt spennende å se hvordan de taklet denne "nye" situasjonen.

For Redalen kjempet med nebb og klør, fysikk og kraft og klarte å holde på ledelsen helt til pause. Men det ble ganske klart at de begynte å bli veldig slitne og at det stadig åpnet seg mer og mer rom for bortelaget fra Valdres. Det skal sies at Esrom Yemane hadde allerede satt én ball i nettet før pause, men denne ble annullert for et frispark i forkant. Her var det muligheter.

Og etter 66 minutter fikk toppscorer Veimodet hull på byllen med sin første avslutning for kvelden etter hurtig kobinasjonspill fra Valdres. Og etter målet ble det bare mer og mer Valdres-dominans. Men etter 82 minutter så det plutselig stygt ut for bortelaget når Abdullah Alshaban ble feilaktig utvist av dommeren som mente Valdrisen hadde slått motstanderen etter en stygg felling av Abdullah. Alshaban måtte gå av banen og fikk i utgangspunktet 3 kampers karantene, men denne er siden omgjort til bare 1 kamp pga videobeviset fra sendingen til OA og Direktesport. Likevel måtte altså Valdres spille de siste 10 minuttene pluss tillegg med en mann mindre.

Men bortelaget hadde blod på tann og presset på selv med 10 mann og etter 91 minutter fikk vi endelig ledermålet vårt når Kjetil Berge Strandbråten banket til med et langskudd fra 20 meter ned i nærmeste hjørne. Hele borteseksjonen og Valdresbenken eksploderte dermed i gledesbrøl og på klippet som er å finne på Direktesport sine sider, eller på herrenes instagram-konto kan du se en euforisk trener Dahlen løpe rundt i sin egen verden i bakgrunnen, det anbefales å ta en titt for det er ekte god tv!

Men kampen var ikke over og Redalen måtte pushe på og dermed åpnet det seg mer rom. Etter 93 minutter klarerer Veimodet, som nå har blitt satt ned som stopper, en ball opp til Yemane som hælflikker ballen til kaptein Sander Hansson, som igjen trer gjennom Thomas Sørbøen alene med keeper. Og en Leirskoging er ikke snau, så Thomas chipper ballen over keeper på første touch og ballen daler ned i sakte film i nærmeste kryss! En drøm av en scoring og det som vel måtte være spikeren i kista var satt..(?)

Men det var mer i vente for de som holdt ut, for bare minuttet senere får Redalen straffe i en situasjon som best kan beskrives som angrep på keeper. Men straffe ble gitt og Redalen reduserer til 2-3 etter 94 minutter. Dommeren roper ut at det er to minutter igjen av tilleggstiden når kampen settes igang igjen.

Dermed ble det spennende helt til siste slutt, men Valdresgutta holdt unna og tok dermed sin 12. strake seier og står med 36/36 mulige poeng med 8 kamper igjen å spille, og dermed en luke på 8 poeng til neste ukes motstander Vind. Den kampen spilles på Blåbærmyra fredag 2. september 19:00 og Valdres kan med seier der virkelig si at de har pusterom til forfølgerne. Vi håper på stort oppmøte og støtte når gjøvikingene kommer til Myra.

Kvinnene våre var på langtur i helga til Nordre Trysil for å møte et hjemmelag i storform. Med bare 11 spillere med en gjennomsnittsalder på 17,9 år ble det en tøff førsteomgang på den voldsomt våte gressmatta i Trysil og det stod 7-0 til hjemmelaget ved pause. I andre omgang hevet Valdresjentene seg voldsomt og skapte flest sjanser, men fikk dessverre ikke utteling. De siste 10 minuttene var det mange slitne bein etter lang kamp uten bytter og en fryktelig lang biltur og hjemmelaget fikk dermed muligheten til å fastsette resultatet til 8-0 på en corner like før slutt. Vi tar med oss at vi ikke gir opp og vi klarer å heve oss selv på en tung dag.

onsdag 24.04 kl. 19.29
Valdres FK - Nordre Land