Valdres FK jr 6 - 0 Nordre Land

Damene i vinden!

Det var duket for revansje på Blåbærmyra når damelaget vårt tok imot Vind til kamp i 3. divisjon kvinner søndag ettermiddag. Det ble spennende helt til slutt, men alle poengene ble igjen på Myra denne gang.

Damene våre har spilt mye bra fotball de siste månedene og har bare slitt med å sette sjansene sine og dermed avgjøre kampene i sin favør, men på søndag satt det og jentene våre leverte en kjempekamp i 90 minutter mot et godt Vind-lag og beholdt alle tre poengene når dommeren blåste av kampen.

Det var nemlig Valdres/Fagernes-laget som startet best på hjemmebane. Mye fint spill offensivt og bra forsvarsspill gjorde at det eneste Vind kunne ty til var lange baller i bakrom og et par farlige dødballer. Men det så lenge ut som om det skulle bli en typisk stang-ut kamp for jentene våre når de kom til mange gode sjanser og skudd på mål, men at Vind likevel tok ledelsen på et langskudd etter en klarert corner like før vannpausen i varmen på Blåbærmyra.

Men jentene merket at de hadde taket på Vind og steppet opp spillet enda noen hakk etter vannpausen og like før pause fikk de uttelling når Nora Rotevatn Dahlen ble spilt gjennom i bakrom etter en strålende ball fra Marie Tordhol Halden og dundret mot mål med kraft og fart og satte ballen sikkert i mål forbi Vinds målvakt. Dermed stod det 1-1 til pause og Valdresjentene fikk ekstra momentum inn i andreomgangen.

Det klarte de å ta vare på. For etter en jevnspilt første omgang ble det tydeligere og tydeligere utover andreomgangen at hjemmelaget var best på Myra i solskinnet. De presset på og denne gang var det hjemmelaget som tok ledelsen like før vannpausen. Nok en gang var det Tordhol Halden som tok ansvar og fosset fremover med ballen fra stopperplass og fikk pirket den til 16-årige Katrine Kolbjørnshus Rogne som fremviste stoisk ro og styrke når hun holdt unna en Vind-stopper og banket ballen ned i hjørne fra 7 meters hold. Råsterkt av ungjenta!

Men hun var ikke ferdig for kvelden. For etter 70 minutter er det Haldens stoppermakker, Mariann Nereng Berg, som bryter en pasning fra Vind og setter opp Nora Dahlen som legger igjen til Ingrid Elise Bråten som igjen slår en aldeles nydelig stikker gjennom som Dahlen kan plukke opp enkelt i bakrom. Hun drar på seg press og spiller ballen med utsiden av foten på tvers til ung Rogne på topp som kontant setter ballen i nettet for andre gang denne ettermiddagen. Et mønsterangrep av Valdresjentene ender dermed med Katrines fjerde mål å like mange kamper og hun er dermed likt på toppscrerlista med nevnte Dahlen så langt denne sesongen.

Seks minutter før slutt scorer Vind på et nytt langskudd, men klarer ikke skape mer i sluttminuttene og hjemmelaget er mye nærmere 4-2 enn bortelageter utlikning. Dermed ender kampen 3-2 og jentene tar en velfortjent og sterk lagseier!

Valdres/Fagernes stilte med følgende tropp:

Kaisa Opheim, Anna Rosendal, Silvana Svanheld, Marie Tordhol Halden, Mariann Nereng BErg, Kelly He, Hanna Kleven, Andrine Kassel, Ingrid Elise Bråten, Nora Rotevatn Dahlen, Katrine Kolbjørnshus Rogne og Marianne Veglingsrud.