Damenes sesong så langt

De var først i gang med sesongen og fikk en kjempestart på sesongen, men sykdom og avlyste kamper fikk damene litt ut av rytmen og poengsamlingen gikk ned mot sommerferien. Her tar vi en titt på hvordan det har sett ut så langt.

Allerede 22. april startet damene sin sesong og det ble en pangstart når de overkjørte Lunner/Harestua på Frøystad, for selv om kampen endte "bare" med seier 0-2 kunne det fort ha stått mye mer når dommeren blåste av kampen. Det resultatet skulle vise seg å være meget sterkt for Lunne/Harestua har siden kun tapt for den soleklare tabellederen Brumunddal og Elverum som selv kun har tapt for Brumunddal også. Målscorere på Lunner var Synne Bryhni Andersen og Anette Bergene.

Lagbilde Lunner

Det ble en drømmestart på sesongen borte mot Lunner/Harestua og en fornøyd gjeng tok den lange veien hjem til Valdres allerede i april. FOTO: Eva Kristin Skattebo

30. april var det ny bortetur til Løten og på nytt dominerte Valdresjentene spillet og tok ledelsen allerede etter 10 minutter ved Hedda Hauge Belgum. Men deretter ville ikke ballen i mål for bortelaget, til tross for flere gode sjanser. Løten utliknet på en corner etter 15 minutter og fem minutter før slutt fikk de et billig mål og beholdt ale tre poengene. Løtenlaget var svært godt organisert defensivt i en flat 4-5-1 formasjon og det var nok med et par sjanser så lengen de var så effektive som de var.

Men de målene som ikke kom i de to første kampene for sesongen skulle komme alle sammen i årets første hjemmekamp når Nordre Trysil/Trysil kom på besøk 7. mai. Hele 5-0 endte det til Valdresjentene med fem forskjellige målscorere i en totaldominans av en kamp. Målscorerne var Nora Rotevatn Dahlen, Ingrid Kirkeengen Skrindsrud, Hanna Kleven, Hedda Hauge Belgum og Marit Skattebo. Det var rett og slett en strålende dag i finværet på Blåbærmyra.

Så gikk turen til Gjøvik og damene gikk på et stortap mot et toppet og hardtsatsende Vind-lag i medvind. Hele 7-1 ble stillingen til slutt, noe som var meget overdrevent i forhold til kvaliteten på lagene, men iblant blir det slik med en uerfaren dommer og en dårlig dag. Andrine Kassel stod for trøstemålet på en dag man helst vil glemme.

Helgen etter nektet Storhamar 2 å reise til Fagernes og ville heller ikke spille kampen senere så det endte med Walkover-seier til Valdresjentene og bot til bortelaget.

Men så kom et av de tyngste poengtapene denne sesongen når damene tok turen til Kjellmyra og gressbanen deres. Den var ikke helt klar for finspill for å si det slik, men Valdresdamene kjørte på og herjet med hjemmelaget i 90 minutter. Men dommeren kom meget i fokus da han mente han kunne se om en ball var inne fra 25 meter (som åpenbart aldri var inne) og godkjente målet til Kjellmyra på et langskudd via tverrligger og ned, som var en av svært på visitter de hadde på vår tredjedel i det hele tatt. Men Valdresjentene fortsatte å kjøre på og fikk uttelling et kvarter før slutt når Nora Rotevatn Dahlen scoret på en fantastisk lobb fra 20 meter som dalte ned i lengste kryss. Men det ble med ett mål til hvert av lagene og tilsvarende antall poeng. Frustrerende.

Så var det en tur til Toten og Skreia som stod for tur, som du skjønner har det vært svært få hjemmekamper så langt denne sesongen. Her spilte vi noe av vår beste fotball denne sesongen og kunne ledet med maaaange mål, men rutinerte Solveig Engen i Skreia-målet hadde stengt sjappa og slapp ikke inn noen ting. Når da rutinerte angrepsspillere setter 2 av 3 sjanser Skreia fikk i kampen ble det et nytt bittert nederlag for det unge Valdres/Fagernes-laget.

Så møtte vi et lag som åpenbart hører hjemme høyere opp når Brumunddal kom til Myra. Riktignok var vi fullt på høyde med dem, om ikke bedre, de første 20 minuttene, men derfra og ut var det enveiskjøring og den suverene tabellederen dro hjem med 8-1. Ingrid Elise Bråten scoret vertenes trøstemål i en kamp vi kan lære mye av.

Lagbilde Elverum

Valdres/Fagernes leverte muligens årsbeste i siste kamp før sommerferien, men fikk ikke betalt i form av poeng. FOTO: Geir Helge Skattebo

Så var det duket for vårsesongens siste kamp når vi tok turen til Elverum 19. juni. Elverum hadde altså vunnet alt utenom mot suverene Brumunddal og de fikk det tøft mot Valdresjentene som stilte med en utespiller i mål fra start i Ingrid Elise Bråten, som før øvrig gjorde en kjempekamp. To ganger tok vi ledelsen på Elverum, først umiddelbart etter start ved Synne Bryhni Andersen, før Nora Rotevatn Dahlen scoret på et nyyyydelig frispark etter 29 minutter og sendte oss opp i ledelsen igjen etter at dagens kvinne, Ingrid Sten Andersen, hadde utliknet for hjemmelaget. Og det var Sten Andersen som var forskjellen på lagene denne dagen når hun først utliknet på ny rett før pause og avgjorde kampen etter 65 minutter med sitt hattrick. Spillemessig var dette årsbeste for de unge Valdresjentene, men nok en gang var det rutinen som manglet for å dra i land poengene.

Dermed står laget med 10 poeng etter 9 kamper og føler de har fått dårlig betalt. I sommer skal det trenes på avslutninger, avslutninger og avslutninger, så satser vi på bedre uttelling når høstsesongen kommer og som hovedsakelig spilles på Blåbærmyra utover.

Her kommer en oppsummering av målpoeng for laget så langt denne sesongen:

Mål:

3 mål: Nora Rotevatn Dahlen

2 mål: Synne Bryhni Andersen, Hedda Hauge Belgum

1 mål: Marit Skattebo, Ingrid Elise Bråten, Andrine Kassel, Anette Bergene, Ingrid Skrindsrud, Hanna Kleven

Assists:

3 assists: Nora Rotevatn Dahlen og Andrine Kassel