Valdres FK jr  -  Nordre Land
Israil Edilsultanov: 1 mål

Valdres FK – klare for sesongstart – satser videre

Siden årsmøtet ble avholdt i april måned har styret i Valdres FK jobbet iherdig med å forberede sesongen og legge planer for fremtiden. Som vanlig er det mange baller i luften, men styreleder Oddvin Sørbøen ser positivt på fremtiden

«Vi har gode diskusjoner i styret, og vi er enstemmige om at vi ønsker at Valdres FK skal leve videre som en overbyggingsklubb for Valdres med et høyt sportslig nivå som lokale spillere kan strekke seg etter. Det mener vi er fullt mulig å få til» sier Oddvin

Stein på stein - gape passe høyt

I arbeidet med å nå ambisjonen er det fort gjort å gape for høyt og gjennom det pådra seg for store økonomiske forpliktelser. «Det har vi sterkt fokus på å unngå, samtidig som vi må tørre å satse litt for å komme oss videre» sier Sørbøen. Siden koronapandemien slo inn har det som kjent vært liten aktivitet i klubben og kostnadene er med det skalert ned. «Vi opplever å ha god kontroll på kostnadene, men ser at en videre satsning krever mer inntekter. Dette må det jobbes systematisk med, og klubben har derfor satt av ressurser til dette viktige arbeidet. Et par, tre næringsaktører har allerede så stor tro på arbeidet som er i gang at de har hjulpet klubben med betydelig likviditet.

Mange som bidrar - flere er velkomne

Å drive fotballklubb er arbeidskrevende. Det er mange praktiske oppgaver som skal løses i tillegg til å jobbe strategisk. «Vi har jobbet med å samle ressurser som er glad i klubben og som vil bidra til at Valdres FK skal utvikle seg» sier Oddvin. Det er en bra gjeng som nå, med god forankring i styret, bidrar.

På det markedsmessige har Gunnar Dahlen (tidligere daglig leder) engasjert seg, og om vi skal lage en tittel på hans arbeid vil det være cup- og markedsansvarlig. Christian Blix-Nilsen bistår med administrativt og strategisk arbeid. Ove Rabben er også en sparringspartner her.  På klubb og organisasjonssiden er Mette Christiansen klar for å bidra. Mette har bred fotballerfaring, blant annet som visepresident i Norges Fotballforbund samt sportslig kompetanse. Tidligere styreleder og mangeårig bidragsyter for klubben, Ole Arne Kvålshaugen er også en vi som er villig til å bidra med all sin erfaring.
Gruppen fungerer også som sparringspartner for styret i arbeidet med de langsiktige planene.

«Vi er veldig glade for at denne gjengen vil bruke tid på klubben og ønsker samtidig flere velkommen. Jeg håper også Drageberget igjen vil blusse opp. Sammen får vi til det vil», sier Oddvin

Klubbens loppemarked gjenoppstår i høst i nye lokaler i gamle banken på Leira, og loppemarkedsansvarlig Ingrid Elise Bråten gleder seg til å igjen gjøre dette til en viktig bidragsyter for klubben. Her skulle vi gjerne hatt med flere til dette meningsfulle arbeidet med dagens gjenbruksfokus.

Dame og Herrelag - nye spillere på plass

Både damelaget og herrelaget videreføres. Styret har jobbet med å få trenerkabalen til å gå opp, spesielt for damelaget. Det har lenge vært klart at Atle Johannessen, sammen med Phillip Stensæter, har ansvaret for herrelaget. For damelaget har det vært noe mer krevende å få på plass en løsning klubben kan være komfortable med. Nå har det imidlertid løst seg med Phillip Stensæter, Gunnar Dahlen, Eva Kristin Skattebo og Magnus B Rolfsen.

«Med disse trenerteamene har vi fått på plass mye fotballkompetanse» sier Oddvin.

Styret i Valdres FK ønsker at klubben skal ha et høyt sportslig nivå og at herrelaget på litt sikt skal være tilbake i 3 divisjon og damelaget i 2.div. Dette er et krevende nivå og man blir fort sårbar ved skader, og at vi dessverre mister mange spillere etter endt videregående som søker seg ut for videre utdannelse eller jobb. Derfor må klubben hente inn noen forsterkninger, uten at dette medfører for store kostnader. Dette kombinert med toppidrettslinje fotball på Valdres Videregående og god rekruttering for øvrig er dette et realistisk mål mener styret.

Dan Mönell er tilbake i Valdresdrakta. Klubben har hatt dialog med Dan over litt tid og er veldig glade for at Dan er tilbake i Valdres og klar for å hamre inn mål på Gjensidigebanen. Dan har spilt i Valdres i flere sesonger og scoret mye mål.

«Dan er en sympatisk kar som har blitt glad i Valdres og Valdres FK. Han har svært gode holdninger og er en spiller vi håper kan bli hos oss lenge sier Oddvin.»

Stavros Akriviadis er en spennende midtbanespiller på 20 år som har spilt aldersbestemt landslagsfotball for Egypt. Stavros kommer rett fra prøvespill i England på nivå 2/3 og ikler seg nå den burgunderrøde Valdresdrakta.
Vi har også noen lokale spillere som har flyttet tilbake etter spill andre steder som vi tror vil løfte laget både på og utenfor banen, dette gjelder på dame og herrelaget.

I tillegg har klubben dialog med flere lokale spillere som har flyttet hjem til Valdres og vil satse eller som ser på muligheten for å kombinere Valdres FK med noe pendling fra for eksempel Oslo. Dette er ekstra gledelig.

«Det kan bli moro på Myra i høst» smiler Oddvin

Mye arbeid gjenstår

Klubben er nå klar for sesong og ser frem til en spennende sesong. Enda gjenstår det mye arbeid med å legge en helhetlig plan for de kommende årene. «Vi er i gang, men må jobbe mer med disse før vi presenterer det» sier Oddvin. Styret ønsker å invitere alle som er glade i Valdres FK til et «stormøte» hvor planene presenteres og hvor alle som har et hjerte for Valdres FK kan komme med innspill.

Valdres FK er hele Valdres sin klubb. Vi ønsker oss et bredt engasjement avslutter Oddvin Sørbøen som samtidig ønsker alle velkommen til Gjensidigebanen for å heie på Valdres FK. Og husk å melde deg på Måljakten som det ligger en link til på klubbens hjemmeside og på Facebook. Er du Valdres sin beste spåmann??

Kontaktperson Valdres FK

Oddvin Sørbøen