Valdres FK jr  -  Nordre Land
Israil Edilsultanov: 1 mål

Status herrelag/G-19: En start

Her kommer en statusrapport fra trener for herrelaget, Atle Johannessen, på hvordan det står til rundt herrelaget og juniorlaget i denne spesielle tiden.

Da er vi inne i slutten av den andre treningsuka etter et veldig ufrivillig koronaopphold. Treningshverdagen i Valdres FK består pr dags dato av en fellesgruppe med herrespillere og juniorspillere. Vi har ligget stabilt på rundt 26 spillere på trening, og det er vi trenere meget godt fornøyd med. Det vi også er fornøyd med er at spillerne har den disiplinen og viljen til å overholde de reglene vi er pålagt fra Norges Fotballforbund, Folkehelseinstituttet og kommuneoverlegen i Nord-Aurdal.
Treningene må gjennomføres uten nærkontakt. Og det å ikke ha nærkontakt i en kontaktsport medfører visse utfordringer. For å si det forsiktig. Vi har jobbet i grupper på 5 og 5 spillere med ingen kontakt mellom gruppene. Vi har tatt med oss baller, og kjegler, fra en stasjon til neste stasjon når vi har forflyttet oss. Keepere har ikke kunnet rullere på gruppene, slik at noen grupper som har fått tildelt keeper har hatt noen å denge løs på; andre grupper har måttet skyte på åpent mål. Ikke akkurat det vi forbinder med fotballtrening.
Denne uken ble en del av restriksjonene opphevet og vi kunne kjøre herrelagsgruppe og juniorgruppe. Og vi fikk gjort mye mer fotballspesifikk trening. Fortsatt uten kontakt, fortsatt 1 meters avstand, men samhandlingsmessig og strukturelt en helt annen hverdag. Så dette ser pr nå mye bedre ut. I tillegg har vi testet gjengen i den beryktede / berømte Nordlitesten. 7 minutter med knallhard jobb der man skal løpe i åttetall mellom to kjegler som står 30 meter fra hverandre. Resultatet forteller meg at gutta har gjort en god jobb med egentrening i denne perioden som har gått uten fellestrening.
Framover blir det spennende hva som skjer i forhold til ytterligere tilnærminger til normalen. Uansett er vi i trening, og jeg ser fram imot å jobbe videre sammen med denne gjengen spillere og Daniel Enger som juniortrener. Lars Moe Westgård gjør en veldig viktig jobb med keeperne våre. Pr dags dato har vi faktisk 4 keepere på trening og det er veldig gledelig! Ellers så stiller som alltid Johnny Fjeld og Reidun Gudny Veflen opp. De vasker baller, tar tiden, holder en gråhåret gammel trener i ørene; de er veldig viktige for kontinuiteten og trivselen i gruppa.
Jeg ønsker å avslutte med noen nyheter som jeg synes er fantastiske for Valdres FK på herresiden. Simen Jørstad Ringli er tilbake i trening, og det å få en motivert Ringli på plass med fotballsmartness og målscoreregenskaper er veldig viktig for denne gruppa. Adrian Strande Kildal, tilbake igjen i Valdres etter NM-gull for Stabæk G16, blir forhåpentligvis en premissleverandør av vilje og trøkk i gruppa. Bjørnar Sæthershagen er tilbake i Valdres etter studier, og vil med sin erfaring og hjerte for spillet bety mye for denne unge spillergruppa. Og Alv Holø, gudbrandsdølen som har bakgrunn fra klubben den gang vi spilte i 2. divisjon, er med for fullt på treningene.
Framtiden er ung. Så får vi se om den blir så lys som vi tror og håper. Jeg tror det. Men det krever masse trening, vilje og evne.