Valdres FK jr  -  Nordre Land
Israil Edilsultanov: 1 mål

NordicBet: Valdres er vårens skuffelse!

Bookingselskapet NordicBet spådde før seriestart utfallet av årets 3. div. avd 2. Nå gjør de opp status etter vårsesongen, og slår fast at Valdres er vårens skuffelse.

Vårens skuffelse: Valdres

Selv om Redalen har gjort et større fall målt mot tabelltipset, så var det et vågalt tips. Valdres er derimot et lag med flere sesonger bak seg i 2.divisjon dette årtusenet, og har ellers vært et stabilt lag på øvre halvdel i 3.divisjon. Når de da går til ferien på nedrykksplass er ikke det godt nok, selv i en jevn avdeling. Virker å ha truffet dårligere på signeringene, britene har slitt med å gjøre inntrykk i år, mens de tidligere har truffet godt på signeringene.

Har tapt mot mange av lagene rundt seg på tabellen, slik som Ready, Gjøvik-Lyn, Flisa og Raufoss 2. Møter Redalen, Lokomotiv Oslo og Flisa hjemme i løpet av de fire neste rundene, det blir særdeles viktige oppgjør om plassen skal berges. Har hentet spissen Ola Ademeyo fra Watford nå for å skyte laget til trygg plass.

(...)

Valdres er som nevnt på nedrykksplass. Åpnet sesongen fint med seier over Eidsvold Turn og totalt sju poeng på de fire første kampene. Hadde så en grusom periode midt i vårsesongen med fem tap på rad, fire mot lag de helst bør legge bak seg. 1-4-tap for et ungt Raufoss 2 var også meget skuffende. Tre nøkkelkamper hjemme på Blåbærmyra i august. Poenget bak er Flisa, som ofte stilte tynne tropper mot slutten, og fikk mye juling. Ett poeng på de seks siste kampene, og de tre siste ble tapt med utrolig 0-19 til sammen. Sier litt når de stiller uten reservekeeper mot Redalen, keeperen blir utvist rett etter kampstart, og de med utespiller i mål taper 0-5 for jumboen. Noah Veiby kommer inn fra Lyn-benken, og bør bli langt viktigere for Flisa, som måtte gjennom trenerbytte allerede etter to serierunder.

Hvordan ender det?

I toppen står det mellom fire lag, om vi er rause. I realiteten kan det fort bli to lag. Stabæk 2 har imponert, men jeg holder en ganske klar knapp på Lyn. Stabæk-juniorene er gode, men Lyns rutine bør avgjøre det. At Stabæks juniortropp er svekket er et annet moment.

Korsvoll og Eidsvold Turn er neppe gode nok/nærme nok til at det kan holde, men enn så lenge lever håpet, før de havner i ingenmannsland sammen med Frigg.

De ni andre kan alle rykke ned. Redalen og Flisa har gått på mange smeller, og det er begrenset hvor mye de kan styrke stallen. To små steder som det er naturlig at må påregne nedrykk. Også Raufoss 2 skal få det for tøft. Seks poeng opp nå. Men om a-stallen styrkes veldig er det håp. Siden A-laget er i 2.divisjon er det ingen restriksjoner hvor mange overårige de kan bruke på B-laget. Men nedrykk blir det trolig.

Da gjenstår én nedrykksplass som seks lag må kjempe for å unngå. Valdres, Lillehammer og Gjøvik har nok i større grad enn de tre andre mulighet til å hente forsterkninger, og de tre får totalt sett størst sjanse til overlevelse fra meg. Lokomotiv Oslo har en del solide spillere, og evnen til å sjelden bli utklasset gjør at de bør samle nok poeng. Da står det mellom ustabile Ready og bortesvake Tynset. At sistnevnte har igjen to flere bortekamper enn Ready, gjør at jeg spåd de ned. Men de to lagene møtes i Oslo i siste runde, det er en potensiell klassiker.

PS! NordicBet har også satt odds på lørdagens kamp:

Valdres FK - Redalen      1,52       5,25      3,80

onsdag 24.04 kl. 19.29