Follebu nedkjempet Valdres

Valdres røk ut i første kvalifiseringsrunde til cupen etter 2-3 mot Follebu søndag. Valdres, uten tre av nøkkelspillerne, ble nedkjempet av et lag med mer trøkk i duellene. Bildet: Dan Mönell fikk trange arbeidsforhold.

Valdres FK gikk inn i cupoppgjøret på en lite heldig måte, da det kort tid før kampen ble klart at tre sentrale spillere ikke var spilleklare. Dette gjaldt keeper Rafael Veloso, Simen Høglien og Knut Masdal. Klubben må nok ta en alvorlig gjennomgang på hvordan en slik glipp kunne skje, en glipp som kanskje kostet laget cup-plassen og i tillegg verdifulle inntekter.

Follebu førte kampen spillemessig i første omgang, men det var Valdres som tok ledelsen ved Dan Mönell. Et fint angrep endte med at Mönell skar inn fra venstre og satte ballen i mål fra skrått hold. Follebu utlignet etter at Valdres ikke greide å avklare etter corner, men før omgangen var slutt hadde Robert Rabben headet inn 1-2.  Thomas Brekken slo et frispark og Rabben slo Follebu-forsvarerne i lufta.

Også Andreas Nyhagen hadde en tung dag på jobben.

Valdres kom noe bedre med i spillet i andre omgang, men etterhvert presset Follebu på for utligning. Den kom på frispark fra 16 meter. Keeper Lars Larsen dekket det ene hjørnet, mens det andre stod åpent. Her satte Follebus Øystein Kvello ballen uten altfor store problemer. Follebus seiersmål kom fem minutter seinere etter en enestående mølje foran Valdres-målet. Follebu-spillerne var sterkest, og kjempet ballen i mål.

Hjemmelaget Follebu vant en fortjent seier i dag. Valdres greide aldri å etablere noe spill, heller ikke å holde ballen langs bakken. Istedet ble det en mengde dueller, der Valdres ofte var nest best. Valdres stilte et ungt lag, og manglet noe tyngde og duellstyrke. Kanskje manglet vi også noe av vinnerviljen som Follebu viste?

Valdres FK: Lars Larsen, Thomas Brekken, Ørjan Vilhelmshaugen, Jonas Hauge, Runar Brenden, Øyvind Lund, Robert Rabben, Andreas Nyhagen, William Nissen, Dan Mönell og Charlie Abrahams

Benjamin Vidme Skattebo kom inn for Charlie Abrahams i 2. omgang.