Et klubbikon takker for seg

Med over fem år og 140 kamper i beltet som hovedtrener i Valdres FK, takker nå Atle Johannessen av. Det er et ordentlig klubbikon som nå forlater sin post.

49 år gamle Johannessen har full lærerjobb ved Nord-Aurdal ungdomsskole, to barn og madam på sitt bosted i Røn.

Opprykksmann
Atle Johannessen ledet sammen med NFF visepresident Mette Christiansen Valdres FK til opprykk fra 3. til 2. divisjon i 2007, i kampen som av mange blir betraktet som "alle kampers mor". Av hensyn til familien gikk Johannessen ut av jobben før 2008-sesongen.

Noen år senere, i 2016 - rykket Johannessen på ny opp fra gamle 3. divisjon til nye regionligaen, kalt Norsk Tipping-ligaen. Man var igjen på et nivå, som i større grad kunne sammenlignes med tidligere 2. divisjon - og ett nivå under et nivå man aldri tidligere har spilt på. Atle er eneste Valdres FK-trener som har rykket opp. Det gjorde han attpåtil to ganger!

Atle Johannessen Kul
Ivrig: En fyrrig Atle yter sitt for å piffe laget under en seriekamp i 2016.

Tok over i krisetider
Det nåværende trenerengasjementet har strukket seg siden høsten 2014, da Atle Johannessen tok over et Valdres FK i både sportslig og især økonomisk krise. Et nedrykkslag i andredivisjon, uten midler og med tilnærmet null mulighet for overlevelse ble sølvrevens oppgave å løse. Som en ordentlig klubbmann jobbet Johannessen høsten 2014 på dugnad for klubben, også i 2015 jobbet Johannessen uten noe trenerlønn verdt å nevne - og det ble en sesong der man klarte å stabilisere økonomien samtidig som man fikk en sportslig opptur med gode prestasjoner og i lange perioder tabelltopp i 3. divisjon.

En omgjengelig leder
Atle er for alle i Valdres FK-systemet kjent som en omgjengelig leder, og har alltid et smil på lur. Som en inkluderende skikkelse er det få absolutter, og høy grad av spiller- og støtteapparatinvolvering som har vært retningen. Dette har vært en avgjørende faktor for hans suksess og lange engasjement i Valdres FK - en organisasjon som er i konstant forandring.

At vår kjære trener nå velger å tre av, har vi ytterst respekt for. Vi ønsker å takke Atle Johannessen for alle oppgaver han har utført, både i jobb- og på dugnadsbasis. En plass på hederhylla har du for alltid fortjent, og vi håper å kunne utnytte din kompetanse også i tiden fremover.