Blåbærmyra eller storhallen?

Valdres FK kan ha spilt sin siste kamp på Blåbærmyra. Klubben vurderer i disse dager et tilbud fra Valdres Storhall om å spille hjemmekampene sine der.

Bakgrunnen for at Valdres FK nå vurderer bytte av hjemmebane er todelt. For det første er  storhallen på Leira klar til bruk med en topp grasmatte og fasiliteter forøvrig. I denne forbindelse har klubben fått tilbud fra Valdres Storhall om en helårlig avtale, som blant annet inneholder bruk av banen til seriekamper.

Den andre sida av saken er at Fagernes IL kjøpte Valdres FKs aksjer i FID (Fagernes idrettspark Drift) sommeren 2014. Bakgrunnen var at Valdres FK da var i en svært vanskelig økonomisk situasjon, og Fagernes IL tilbød da handelen som en akutt hjelp. Avtalen ga Valdres FK rett til å kjøpe tilbake aksjene til samme pris (50.000 kr.) innen to år. Fagernes IL eide inntil da 51 % av aksjene, mens Valdres FK eide de gjenværende 49 %.

Fristen for å kjøpe tilbake aksjene går ut 18. juli i år. Fotballklubben må derfor vurdere om de ønsker å fortsette satsningen på Blåbærmyra, eller flytte til Leira. i fjor leide Valdres Fk Blåbærmyra i 450 timer, mens de i tidligere sesonger (med flere lag) har benyttet banen adskillig mer. Pr. i dag har klubben alle balløkter i storhallen på Leira.

Et moment i saken er også at grasmatta på Blåbærmyra er slitt og umoderne. En utskifting av dekke er dermed nødvendig i nærmeste framtid. Utgiftene til dette er selvsagt høye, og det er et åpent spørsmål hvor midlene skal skaffes,

Daglig leder Gunnar Dahlen forteller at klubben har en god dialog med Fagernes IL om saken. En avgjørelse er ventet i løpet av februar.