Hallingdals trener: - Bedre forberedt denne gangen

Hallingdal FKs trener Jan-Erik Thorberg mener laget hans stiller bedre forberedt til lokaloppgjøret denne gangen.  Men hallingene er noe redusert pga. skader og suspensjoner. Også Valdres har tunge fravær, men karene på bildet er nye siden forrige lokaloppgjør.

For Hallingdal er to spillere ute med suspensjon, mens en er skadet. To av disse ville uten tvil startet kampen på Blåbærmyra, ifølge Jan-Erik Thorberg, mens den tredje trolig ville startet på benken. Hallingdal var ikke helt heldige i forrige kamp mot Oslo City: En spiller ble utvist og gjestene fikk i tillegg straffespark og utlignet på overtid. Dermed ble det ett poeng istedenfor tre, slik det lenge så ut.

Thorberg mener at hallingene var langt fra sitt beste i vår-møtet på Gol, og at de har mye å gå på. - Vi må være mer aggressive, tøffere - og heldigere! Halling-treneren har spesielt fokus på defensiv struktur: Det gjelder å demme opp bedre enn hva som var tilfellet på Gol. Thorberg er særlig oppmerksomme på kantene til Valdres, og at Valdres må stoppes her.

Øyvind Lund er tilbake. Her sammen med Kasper Dyve

Også Valdres har fravær til lokaloppgjøret. Erlend Flaten skal opereres for armbrudd og er trolig ute resten av sesongen. Det samme gjelder Joakim Wiik. Wiik har store problemer med akilles-scenen. I verste fall er fotballkarrieren over for Wiik, som akkurat har tatt rekorden i antall spilte kamper for klubben. Skadene gjør at trener Atle Johannessen nok en gang må komponere en ny forsvarsfirer. Øyvind Lund er tilbake og går inn som midtstopper, nå sammen med Sindre Veltun. Anders Grøndahl flyttes ut på høgre back, mens Thomas Brekken som vanlig tar hånd om venstre.

Supporter-treff og konkurranser

Supportere fra Valdres og Hallingdal kommer til å samles i forbrødringens ånd på Tasty House før kampen for å utveksle erfaringer om øl og fotball. Det er planlagt felles opptog gjennom Fagernes opp til Blåbærmyra med flagg og faner. Det kan nok bli et skue som er verdt å se! I tillegg har trenerne for Valdres og Hallingdal varslet at de kommer innom for å gi supporterne den siste olje.

I pausen under lørdagens kamp blir det konkurranser i presisjonsspark. Primus motor Rune Stenslette rapporterer om flotte premier: En stk. Kia Sportage fra Autohuset (riktignok bare på lån), to sykler sponset av Expert Hønefoss, gavekort på kr. 1000 fra Elkjøp Leira og vaskemaskin verdt 3500-4000 kr. fra Elfag på Fagernes. Sist men ikke minst blir det en I-pad sponset av DNB Nor.

Stenslette forteller at det blir klasse for voksne og en klasse for barn/ungdom fra 10-14 år. Deltakerne kan konkurrere i enten å treffe tverrliggeren fra ca. 20 meter, eller å treffe to seil som blir lagt ut ved sekstenmetrene. Det vil bli innledende runder i alle Valdres FK s hjemmekamper resten av sesongen, og stor finale med premieutdeling  i siste hjemmekamp, mot Hasle/Løren den 17. oktober.

Stenslette oppfordrer folk til å melde seg på via Valdres FKs facebookside, men det vil også bli anledning til å melde seg kampdagen.