Superhelg for Valdres FK!

Lørdag vant herrelaget 1- 0 borte mot Grei og damelaget 3-1 mot Vang på Hedmarken. I dag fulgte juniorene opp med en aldri så liten sensasjon: Topplaget Kongsvinger ble slått 2-1 på Blåbærmyra. Bildet: Lagkaptein Eivind Ringen er godt fornøgd med målscorerne Kasper Dyve og Ørjan Hippe Sørflaten.

Før dagens kamp lå Kongsvinger på tabelltopp med full pott; 15 poeng etter fem kamper. Helt på bunnen lå Valdres uten poeng. Likevel greide Valdres å vinne kampen, etter at Ørjan Sørflaten gjorde 2-1 i det nittiende minutt.

Det blåste som vanlig friskt på Blåbærmyra, og vinden kom til å prege kampen. Kongsvinger styrte det meste før pause med vinden i ryggen. 0-1 ble etter 40 minutter minutter, da en Kongsvinger-spiller lobbet over Øyvind Hovda og i mål. Selv om Valdres ble presset bakover hadde de likevel flere målsjanser, mens gjestene på sin side hadde en suser i tverrligger og ned på streken.

De siste 45 var det Valdres som dro fordel av vinden, og banespillet jevnet seg ut. Valdres lå kompakt med laget, men var farlige på kontringer. Etter 54 minutter utlignet Kasper Dyve med en suser fra tjue meter. Mange mente også at Dyve burde hatt straffe tjue minutter senere, men dommer Fossholt mente at Valdres-spilleren var i ubalanse og falt som følge av dette.

Ørjan Hippe Sørflaten plaget stadig Kongsvinger-forsvaret med stor fart. Da det stod 89 minutter på kampuret kom det et langt utspill fra keeper, Sørflaten spurtet forbi siste forsvarer og satte ballen i nettet. Dermed 2-1, og Valdres greide også  å holde glåmdølene fra livet gjennom tre overtidsminutter.

Valdres tok med dette sine første poeng i årets eliteserie. Dersom trenerne Frank Evertsen og Kert Kütt hadde kunnet bruke alle juniorene , også de som spiller fast på A-laget, tror vi Valdres hadde vært på topp!

Laget:

1 Øyvind Hovda