Valdres FK jr 6 - 0 Nordre Land

Problemer er til for å overvinnes!

Økonomien er elendig og skadelista lang. Likevel reiser en gjeng ungdommer til Trøndelag for å gi 100% for Valdres, uansett! Bildet: Tomas Varpestuen er en av de få som har spilt samtlige kamper i år.
Trener Leif Tsolis har sitt å stri med om dagen. Det har vært og er fortsatt mange skadede spillere, og økonomien hindrer at en bringer inn nye. Slik det ser ut nå, er følgende spillere enten usikre eller uaktuelle for kamp i helga:

1. Alonso Sanchez Gonzalez har en lyskeskade som han har slitt med siden i februar. Han kan muligens spille en kamp i ny og ne, men han kan også være ute i månedsvis. Han har hatt 1 trening de siste 14 dagene.

2. Kalle Neale  har en strekk i låret som han fikk i kampen mot Rosenborg. Han har trent  lite siden den gang, men er nå i framgang. Tror selv at han er aktuell mot Levanger, men neppe i 90 minutter.

3. "Kigen" Karenstuen  har fått en skikkelig smell i ankelen + at han ble tråkket på hånden. Han har vært til røntgen. Har trent en del denne uka og blir kanskje klar til helga.

4. Desmond Chappy  har strekk i låret og en overtråkk i ankelen.

5. Joakim Wiik har en strekk i leggen og har ikke trent siden Elverum-kampen. Er nok ute fram til ferien.

6. Rafal Turczyn  er i Polen på grunn av sykdom i familien.

7. og 8. Erik Holmen og Bjørnar Sæthershagen   er på opptak  innen Forsvaret.

Kalle Neale spiller kanskje.

Her er Leif Tsolis sine betraktninger før kampen mot Levanger på søndag:

Ny bortekamp. Ny langtur. Ny seriefavoritt. Levanger med sin klare uttalte målsetting om opprykk, gjør at vi står ovenfor samme utfordring som de to siste bortekampene mot Elverum og Nybergsund. Favorittstempelet står ikke akkurat klistret i pannen på oss.

Troppen er trolig som sist. Samme navn. Muligens samme 11èr, men innsats på treninger avgjør et par plasser. Snittalderen forblir 19,7 år.  Troppen minner meg kanskje mer om enn ekskursjon fra den tiden jeg selv gikk på videregående, enn en tur med et seniorlag i 2. divisjon og norsk Toppfotball. Eneste forskjellen er at nå er det jeg som har lærerrollen, og at vi skal på fotballkamp. Som for øvrig gjør det hele litt mer spennende og lystbetont enn en skogstur på jakt etter ulike steinarter.

Vi må nok ha en god dag for å ta poeng. Men det kan vi jo ha? Vi holdt på å ta både 1 og 3 poeng borte mot Nybergsund sist helg. Levanger må nok ha en middels dag. Det kan de vel ha? De tapte komfortabelt mot Byåsen sist. I tillegg må vi muligens ha litt marginer på vår side. Det får vel alle lag fra tid til annen?

Det jeg så sist var et sultent og ungt lag som blødde for drakten i 90 minutter. De viste innsats, disiplin, ydmykhet og vinnervilje. Det var en lagmoral og vilje jeg ikke har sett tidligere i år (uten å fornærme noen). De løp den ekstra meteren, de vant nødvendige dueller og kommuniserte mer enn noen gang. Da kommer man langt og vi var nære poeng og seier. De fra Nybergsund har neppe sett samme fotballkamp har jeg skjønt, da de i sine uttalelser glemte stolpeskuddet til Simen Høglien, alene med keeper-sjansen til Gustav Heldal, flere "nesten" gjennombrudd og trøkket vi skapte mot slutten ved innlegg og dødballer. De pustet lettet ut i det dommeren blåste av kampen, og var tydelig stresset i sluttminuttene.

Mot Levanger er det fokus på arbeidsoppgaver for hver enkelt og noen enkle holdepunkter for laget som gjelder. Vi skal ikke finne opp kruttet på nytt. Ungguttene har utviklet seg gjennom trening og kamper de siste to ukene, og vi har jobbet med en del detaljer. Gruppa på trening de siste ukene har drøm å jobbe med. God prestasjon kan bety et godt resultat.

Hvis "alt for laget" mentaliteten fra sist vises så kan det være verdt å sette en "hundrings" på borteseier.

Leif Tsolis, A-trener