Hjemmeseier i junior elite

Valdres FK spilte en god kamp mot sterke gudbrandsdøler i kveld, da Follebu/Gausdal ble slått 3-1 på Blåbærmyra. Bildet: Midtstopper Bjørnar Sæthershagen

Valdres tok ledelsen 1-0 da Erlend Sæbu fikk sikte seg inn med et skudd fra 12-13 meter. Ledelsen holdt til pause, selv om gjestene også hadde gode muligheter. Totalt sett var sjansestatistikken for første omgang nokså jevn.

Follebu/Gausdal utlignet etter 54 minutter - noe imot spillets gang. En liten feil ved et ballmottak høyt i banen gjorde at gjestene kunne kontre og sette inn 1-1 bak Østgård i Valdres-buret. Midtvegs i omgangen avgjorde Sindre Lokreim Bolstad kampen for Valdres med to kjappe scoringer. Den første kom etter at Valdres hadde rullet fint opp på høgresida og slått inn foran mål. 3-1 kom etter godt Valdres-spill i feltet. Bolstad fintet ut siste forsvarer før han satte ballen bak keeper og i mål. Gudbrandsdølene ga ikke opp, og ballen smalt i tverrliggeren bak Østgård noen minutter senere, men de siste ti minuttene hadde Valdres god kontroll på kula.

DSC_4928 - Kopi.JPGRune Aleksander Østgård gjorde en god kamp i mål, de gangene han ble satt på prøve.

Vi fikk se et Valdres-lag som spilte en god kamp i kveld, med høgt balltempo og fornuftige løsninger med ball. De var dominante i banespillet og presset Follebu/Gausdal bra bakpå. I sjefstrener Tony Strandes fravær var det Joakim Wiik som ledet laget fra sidelinjen. Wiik mente at Valdres gjennomførte en god kamp, spesielt siste halvtimen i hver omgang. Follebu/Gausdal hadde gode enkeltspillere og ga oss god motstand, men var bedre framover enn bakover, mente Wiik:

- Heldigvis greide vi å straffe dem for dette, var hans avsluttende kommentar.

Follebu/Gausdal var serieledere før kveldens kamp, men denne plassen er det nå Valdres som har overtatt med seks poeng på sine to kamper.

Laget:
Rune Østgård, Erlend Flaten, Jostein Volden, Bjørnar Sæthershagen, Eivind Ringen, Lars Fredrik Brateng, Morten Nerli, Erlend Sæbu, Sindre Bolstad, Erik Holmen, Ørjan Sørflaten.

Innbyttere:
Joakim Halvorsen (30 min for Brateng), Vegard Opheim (25 min for Holmen), Andreas Nyhagen (10 min for Bolstad), Erland Meldal (2 min for Ørjan Sørflaten)

Målscorere: Erlend Sæbu, Sindre Bolstad x2