Souleymane Tandia får ikke spille for Valdres

Souleymane Tandia, som nylig signerte for Valdres FK, får likevel ikke spille for klubben. Årsaken er at Tandia ikke får arbeidstillatelse i Norge.

Tandia kommer fra Senegal, et land som ikke er medlem i Schengen-samarbeidet. Han har fra før arbeidstillatelse i Frankrike, og Valdres FK mente derfor at han også ville få det i Norge. Som toppidrettsutøver er han også kvalifisert til arbeidstillatelse, men da bare hvis han tegner kontrakt med en klubb i Tippeligaen eller Adeccoligaen. En klubb på nivå tre blir ikke regnet for tilstrekkelig professjonell til å kunne stå som arbeidsgiver. Tandia må derfor enten signere for en toppklubb i Norge, eller pakke sammen og reise hjem.

Daglig leder Kjell Mære sier at klubben har jobbet hardt for å finne løsninger som gjør at en kan bruke Tandia, men at det dessverre ikke har ført fram. Derimot har Valdres FK satt i gang et apparat for å forsøke å finne en ny arbeidsgiver for ham. Klubben forsøker å utnytte de kontaktene man har i norsk toppfotball for å presentere senegaleseren for det norske markedet. Spilleren har kvaliteter som bør være av interesse for klubber både i Adeccoligaen og Tippeligaen.

Mære sier det som har skjedd er svært beklagelig, både for Tandia selv og for Valdres FK.  - Tandia var innstilt på å gjøre en innsats for Valdres FK, og har glidd fint inn i troppen. Han er en spiller som passer godt inn hos oss, så det er synd at han nå må ta farvel. Vi håper likevel han får anledning til å bli i Norge, avslutter Mære.

For Valdres FK betyr det at troppen har blitt en spiller mindre, og at en følgelig må se seg om etter en erstatter. Deadline for overganger er 31. mars, og det er all grunn til å tro at Valdres har fylt opp troppen med flere nye spillere innen den tid.