Valdres FK jr 6 - 0 Nordre Land

Jentene er i rute

Damelaget starter serien 25. april borte mot Elverum. Trener Morten Buene kan konstatere at de fleste spillerne tar en ny sesong og at laget er i god rute. Bildet: Monica Strand

Fra fjoreårets lag er det bare Jorid Bøe Bergsbakken som er helt uaktuell. Jorid har flyttet til Moss og fortsetter fotballkarrieren der. Gine Lundstein holder til i Oslo, og blir derfor ikke med så ofte. Men ellers er troppen stort sett intakt, og ungjentene har blitt et år eldre. I tillegg har det kommet et par nye spillere; Inger Lise Klosbøle vil spille for J 19 og Kristin Bråten for damelaget. Flere spillere fra nærområdet kan dessuten være aktuelle.

Morten Buene forteller at laget trener tre ganger pr. uke. En gruppe på 8-9 spillere deltar på så og si alle treninger, mens troppen totalt teller 16 spillere. Men Buene håper altså på noen flere fram mot seriestart.

I månedsskiftet februar/mars hadde laget en treningsweekend i Sogndal med to innlagte treningskamper. Første kamp gikk mot Kaupanger, som stilte et blandingslag av 1. - og tredjedivisjonsspillere. Kaupanger vant kampen 4-0. Deretter ventet tredjedivisjonslaget Sogndal, som slo våre jenter 4-2. Buene mener det var uvant for jentene med stor bane, og regner med at formen skal bedre seg fram mot seriestart. Førstkommende helg blir det en ny test, denne gangen mot Hadeland, og et par kamper til står på planen den neste måneden.

Hvilke ambisjoner har så damelaget i årets tredjedivisjon? Buene svarer at dersom laget holder seg noenlunde skadefrie, har de som målsetting å kjempe i toppen. Problemet er at stallen er relativt liten, og at en derfor kan bli betydelig svekket om nøkkelspillere blir skadet.

Ellers varsler Buene at Valdres vil prøve å holde ballen noe mer i laget enn det som var tilfelle i fjor. Dette vil også trolig bli noe enklere i år, ettersom årets motstanderne ikke holder riktig den samme standarden som fjoreårets.