Fair Play-pris til juniorlaget

Bakgrunnen for tildelingen er et brev som dommer Kristoffer Solheimsnes sendte Indre Østland Fotballkrets etter treningskampen. Her heter det:

"Som utflyttet IØFK - dommer fikk jeg av min tidligere klubb, nå FK Gjøvik - Lyn forespørsel om å dømme kamp. Jeg hadde ikke med meg kort, fløyte eller dommerdrakt, da jeg dro hjem til Gjøvik på Vinterferie. Jeg takket alikevel ja til kampen, da dommerene var på kretskurs og det var vanskelig til å skaffe pipeblåsere til å påta seg oppgaven.

Ikke for å skryte, men jeg har sikkert blåst 100 - 150 kamper på Gjøvik Stadion, men det er nettopp denne kampen jeg kommer til å huske.

Før kampen fortalte jeg begge laglederene, samt kapteinene om situasjonen. Drakt hadde FK G-L ordnet til meg på kort varsel, samtidig som jeg fant en dommerfløyte i skuffen på gutterommet mitt.

Kampen var dermed i gang, og for en hyggelig sportslig opplevelse jeg kan se tilbake på. Her var alle spillere involvert i kampen, og ville virkelig jobbe med sine fotballmessige oppgaver. Dersom det noen gang var i ferd med å utarte seg med protester, var trenerene kjapt ute med å roe ned sine spillere på en meget positiv måte. I en Jr - kamp er det ofte tilløp til noe frustrasjon, spesielt når bortelaget taper 5 - 0. Allikevel var det ingen sure miner etter kampens slutt; begge lag takket for kampen, samtidig som trenerne kom bort for å gi meg positive tilbakemeldinger.

Som jeg sa innledningsvis var dette en fin opplevelse, og et godt eksempel på respekt og forståelse av våre ulike oppgaver i fotballen. Håper dette kan benyttes som et flott eksempel som omhandler fair play. Denne flotte formiddagen på stadion vil jeg sent glemme, og jeg er stolt av å komme fra en krets med så dyktige personer både på, og utenfor banen."

Valdres-trener Tony Strande sier klubben er stolt og glad over å ha blitt utnevnt til Fair Play ambassadør. Strande sier videre i sitt svar til kretsen:

I Valdres FK junior har vi en klar målsetning om at spillere skal ha fokus på de ting som er innenfor ens egen kontroll. Det innebærer at vi konsentrerer oss om egne, konkrete arbeidsoppgaver og opptrer med respekt overfor både motstander, medspillere og kamplederen. For å få til dette må vi følge både formell og uformell fair play; følg reglene og gjør alltid det beste ut av enhver situasjon.

For vår del bunner det i et ønske om å gi alle spillere like muligheter til å lykkes på like vilkår, og da må vi følge reglementet. I tillegg ønsker vi å utvikle hele mennesket, et menneske som behandler andre med respekt og verdighet på og utenfor banen - selv når ting er vanskelig. Slik vi ser det kan fair play i tillegg virke positivt på både motivasjon og trivsel, og vil på den måten hindre frafall og bygge et bedre miljø. Både i egen prestasjonsgruppe, og i kretsen forøvrig.

Jeg vil benytte anledningen til å berømme kamplederen, Gjøvik-Lyns spillere og støtteapparat og samtlige foreldre for å å skape en fantastisk atmosfære i den nevnte kampen.

Vi gratulerer juniorene og trener Strande med prisen!