Xavi og Alonso til Valdres i løpet av uka

Valdres FKs nye spanjol, Xavi Perez, kommer til Valdres på torsdag og vil da undertegne kontrakt med klubben. Samtidig kommer Joel Sunnyboy Toe, angrepsspiller fra Liberia, på prøvespill.

Xavi Perez skal være spillende assistenttrener på A-laget og ellers ta seg av talentutviklingen. Han vil få et hovedansvar for det nye satsingsprosjekt Valdres FK Framtid, som vil bestå av 6-8 spillere i alderen 15-21 år. Hovedoppgaven blir å følge denne gruppen tett i hverdagen slik at de skal ta nivået på A-laget lettere og raskere.  Perez blir med andre ord en toppspillerutvikler, som skal jobbe i tett samarbeid med juniortrener, guttetrener og A-lagstrener.

Klubbens andre spanjol, Alonso Sanchez Gonzalez, kommer til Norge tirsdag, og er klar for trening på onsdag. Til trening kommer også Joel Sunnyboy Toe fra Liberia. Toe er angrepsspiller, og har tidligere spilt for Honved Budapest og Mosta FC på Malta. Det er også avgjort at Bongana Monga (spiss) og Christoffer Skårn (kant/back) skal være med på trening en uke til. Klubben er også i samtaler med Edmond Cerepi, midtstopper fra Albania/Hellas, som de siste årene har bodd og spilt i Norge. Han har tidligere spilt bl.a i albansk eliteserie. Det kan være aktuelt at Cerepi spiller den første treningskampen mot Holmen kommende lørdag, ifølge trener Leif Tsolis.

Valdres FK er i en gunstig situasjon, sier Tsolis, da klubben kan velge mellom flere kvalitetsspillere. Det er ikke mange nye som skal inn, men klubben har flere spennende spillere på blokka. Ved siden av dette blir klubbens egne juniorer fulgt tett, og flere av dem trener fast med A-laget i januar.