Valdres FK takker Mato!

En epoke i Valdres-fotballen er over når Mato Grubisic nå har annonsert at han ønsker å legge opp. Mato har gjennom fire sesonger sørget for de scoringene som trengtes for å stabilisere Valdres FK i andre divisjon, og klubben ønsker å uttrykke en stor takk for innsatsen Mato har gjort.

Det var foran 2009 sesongen at Valdres hentet Grubisic, som da spilte for Skjetten, men som også hadde kamper for Lillestrøm bak seg. - Jeg vil ikke legge for mye press på ham, men har scoret bøttevis med mål tidligere. Om han gjør det i Valdres-drakta gjenstår å se, sa Gunnar Dahlen, daglig leder i Valdres FK på det tidspunktet.

Det ble snart klart at Mato innfridde forventningene. Høgdepunktet i Valdres-karrieren var kanskje da Valdres banket nabo Raufoss 6-1 på Blåbærmyra i mai 2011. Vi sakser fra OAs reportasje: "Raufoss ble statister i oppgjøret på Båbærmyra. Valdres viste angrepsspill av svært høy klasse, og den store forskjellen heter Mato Grubisic. Hele fire ganger måtte Kenneth Enger hente ballen i nettet, alle gangene var det Grubisic som var sist på ballen. Det ellers så solide midtforsvaret til Raufoss var gang på gang på hæla, og hodestyrken til Grubisic var fremtredende hele kampen igjennom."

Tidligere leder i Valdres FK, Ove Rabben, sier ar Mato trolig har vært forskjellen på å rykke ned og å holde seg i divisjonen i flere år. Det har vært uvurderlig for klubben å ha en goalgetter som så og si har garantert det nødvendige antall mål. Mato sin betydning for klubben er derfor vanskelig å overvurdere.

Så håper vi Mato blir ofte å se på Blåbærmyra også i sommer, selv om det blir i en uvant posisjon...

Manuel Hervàs blir ny assistenttrener.

Nye-spanske.gif

Manuel Hernàndez Sonseca Hervàs

Det er nå også klart at klubben har engasjert Manuel Hervàs som ny assistenttrener. Hervàs kommer som kjent fra Spania, med fortid blant annet i klubbene Atletico Madrid og Getafe, samt i ungarsk fotball. Daglig leder Jan Tore Vik karakteriserer Hervàs som en ydmyk og hardtarbeidende person, som ønsker å bidra for klubben både på og utenfor banen. Han er oppfostret innen profesjonell fotball og vet hva det vil si å drive profesjonelt. Manuel har også markert seg på en positiv måte gjennom arbeidet på juniorsiden i Valdres FK. Både klubben og hovedtrener Ole Skouboe er derfor svært godt fornøyde med å ha knyttet til seg Hervàs som assistenttrener.