Storseier over Lillehammer!

KValdres gjorde en av sine beste kamper for året da Lillehammer ble sendt hjem med 0-4 i bagasjen lørdag. Det var hurtig spill etter bakken som kjennetegnet Valdres denne gangen, og som oftest gikk det et lite hakk for fort for gjestene. Bortsett fra ett annulert mål i første omgang var Lillehammer aldri i nærheten av å true Valdres.

Kampen åpnet forholdsvis jevnt på Blåbærmyra, men etterhvert festet hjemmelaget grepet. Det var likevel Lillehammer som først satte ballen i mål, men en observant linjemann hadde vinket for offside. Nærmere scoring kom aldri gjestene fra mjøsbyen. Etter 27 minutter ble det uttelling for Valdres da Thomas Morgan fikk pasning fra Desmond Chappy inne i feltet og smelte ballen i mål. Noen minutter senere var det Chappy selv som var frampå etter flott Valdres-spill. Ballen krysset mållinjen med de nødvendige centimetrene - ifølge linjemannen - og dermed 2-0 til Valdres.

Thomas Morgan setter inn 1-0

To raske scoringer etter sidebytte avgjorde kampen for Valdres. Åtte minutter ut i omgangen fikk Valdres frispark fra omkring 20 meter, og Alonso Gonzalez satte ballen i mål. Bare minuttet senere var det landsmannen "Pachu" Gutierrez som ble fint spilt fri og scoret sikkert. Herfra og ut kontrollerte Valdres kampen og lot aldri Lillehammer komme på skuddhold. Istedet var det hjemmelaget som produserte et par gode sjanser mot slutten av kampen, og særlig Ardjan Fera var nær scoring.

DSC_0125 (2).JPG

Så glade ble Alonso og de andre Valdres-spillerne over 3-0.

Valdres var gode med ballen i ettermiddag og gjestene fra Lillehammer hadde problemer med å henge med på tempoet. Mange Valdres-spillere gjorde det bra, men Thomas Morgan var ifølge Drageberget best. Dessverre var dette Morgans siste kamp for Valdres - iallefall foreløpig - og han vil bli sterkt savnet. Thomas har levert jevnt sterke prestasjoner for laget gjennom snart to sesonger, og har vært en stabiliserende faktor i et lag som ellers har svingt nokså mye.

Det er også moro å se hvordan tre spanjoler har greid å endre både spillestil og spillekvalitet på valdreslaget. Ballen går langs bakken, den går raskt og når ofte fram til rett mann. Det er særlig interessant å se hvordan andre spillere har blomstret opp rundt disse. Dette gjelder blant annet unggutter som Tuv, Fera, Brenden og Chappy. Det er viktig kompetanse som på denne måten blir tilført Valdres, og vi må bare håpe at oppholdet til de tre vil bli av lang varighet.

Mange vil savne ham: Thomas Morgan