Valdres G19 sitt andrelag trukket 3 poeng

Valdres FK junior 2 slo søndag 25. mars Lunner 3-0 på Blåbærmyra, i denne kampen ble 3 spillere fra vårt førstelag benyttet for å spre belastningen mellom spillerne i en svært hektisk periode, der våre spillere spilte 5 kamper på 9 dager. I etterkant av dette har Lunner lagt inn en protest til kretsen, og fått medhold.

Etter våre kilder skulle dette være lov, da den sier 3 tillatte spillere. Dessverre for oss sier kretsen sitt nåværende reglement at maks 2 spillere som har startet førstelagskamp kan starte kamp for andrelaget. Vi har derfor brutt reglementet, og er klare på dette. Vi vil likevel presisere at vi har brutt reglementet uten mål og mening:

1. Våre juniorlag er pr. i dag jevngode, og vi har en svært jevn spillergruppe der forskjellen fra nummer 6 til nummer 20 er minimal. Dette underbygges av de resultatene vårt andrelag har prestert på storbane-spill hver uke og spesielt i elitekvaliken - Med 3 seiere og ett mirakuløst tap. 22-6 i målforskjell.

2. Belastningen på spillerne var umenneskelig stor i denne perioden, med et kampoppsett tettere enn juleprogrammet i Premier League ville vi forsøke å gi alle så jevn spilletid som mulig, såvel første- som andrelagsspillere.

3. Motstanderen var ikke fryktinngytende, og vi var klar på dette i forkant at Lunner er et lag vi kunne slå med en god prestasjon. Selv om Lunner vant G16 KM med nogenlunde likt lag i fjor, er det stor forskjell fra G16 til G19.

4. De fire juniorspillerne som har vært mye med A-laget i vinter og vår spilte ikke andrelagskampen: Tomas V, Kristian T, Henrik og Alv - ville vi toppe laget med formål om å kunne vinne kampen tror vi det ville vært naturlig å bruke disse spillerne.

5. Våre kilder, som vi også kopierte og sendte til kretsen, tillott 3 førstelagsspillere å starte andrelagskamp.

Vi aksepterer å ha blitt straffet av kretsen, men vi hadde håpet på en smule forståelse med tanke på de fem ovenforstående punktene. Vi hadde håpet på en mildere straff, og en evnt omkamp er noe vi kanskje føler ville vært mest rettferdig slik omstendighetene er. Når vi da blir trukket 3 poeng,  og Lunner gis seieren på walk-over er vi skuffet over dette.

Mest skuffet er vi likevel over at straffen fra administrasjonen ved Mjøsa slår fotballferdigheten til de lærevillige og ivrige juniorspillerne våre. Spillere som vi uten tvil synes hører hjemme i elitedivisjonen, hvor vi tror de kunne utviklet seg mest som fotballspillere. Vi beklager stort at feil fra lagledelsen og påfølgende streng straff fra kretsen kanskje vil nekte dere optimal kamptrening.

Vi kommer ikke til å anke saken og legger denne ballen død etter en god forklaring fra IØFK.

Veien til Elite for vårt andrelag blir gjort enda vanskeligere etter dette, men med 3-2 tap for Lunner i tirsdagens kamp mot Gran har vi fortsatt en teoretisk muliget. Vi er avhengige av hjelp fra Gran i deres kamp borte mot Raufoss fredag kveld, samt at vi slår Raufoss sitt førstelag med solide sifre på Blåbærmyra søndag.