Raufoss slaktet på Myra

Valdres FK 6-1 Raufoss (4-0)

1-0 Mato Grubisic (7)
2-0 Mato Grubisic (12)
3-0 Christian Bwami (36)
4-0 Mato Grubisic (40)
5-0 Christoffer Bergersen (50)
6-0 Mato Grubisic (72)
6-1 Henrik Kjelsrud Johansen (84)

Laget:
Rundbråten
Brenden, Mambouana, Bergersen, Radovic
Morgan, Øygard, Lunde
Can, Grubisic, Bwamy

Innbyttere:
Fera 30 min for Can, Lund 25 min for Mambouana, Granli 15 min for Radovic

Fort Myra skulle tas tilbake og oppdraget ble gjennomført.
Baia eier egen boks. Forsvarsrekka kliner til i dueller, plasserer seg smart og er først på ballen i feltet. Midtbaneterrierne viser både defensiv og offensiv klasse ved å jobbe knallhardt og ta riktige valg med kula. Gutta framme er heller ikke helt borte, og terroriserer backrekka til bortelaget med fart, presisjon og uforutsigbarhet. I dag viser vi også styrke i form av spillere som kommer inn fra benken og gjennomfører solide prestasjoner. Fera, Lund og Granli viser bredden i stallen og med enda flere sterke utfordrere i troppen skal det bli hard kamp om plassene fremover. Sånt blir det gode lagprestasjoner av.

Tilbake til grønt kunstgress. Bortelaget skaper kampens første halvsjanse, ved Hadzimehmedovic, men etter 8 minutter får vi et forvarsel på at dette kan bli en Valdres-fest. Etter å ha snurret rundt med Jøndal serverer Mesut et presist legg til Mato og målmaskinen skaller ballen i nota. Deretter får Senstad kjempetreff på frispark fra 30 meter, men kula havner i nettet bak mål (etter å ha subba tverrliggeren). Vår neste dødball gir derimot bedre uttelling. Sergio innoverskrur et frispark på pannebrasken til ? ajå, Mato. Han skaller ballen i nota (igjen) og drømmestarten er et faktum.
Noen minutter seinere sørger Bwamy/Grubisic for nye gule problemer, men Enger får endelig kjenne på ballen. Vi kan jo ikke skåre på alle målsjanser.

Midt i omgangen får vi noen farligheter mot oss etter å ha blitt trøkka litt ned på egen halvdel. Hadzimehmedovic og Haug klarer imidlertid ikke å overliste Baia, og etterhvert åpner det seg rom for nye kontringsmuligheter. Bwamy tar et dypt løp og øyner muligheten til å åpne målkontoen, mens Grubisic jakter målgivende. Samspillet setter opp Christian til skudd og han limer super brilliant utagbart i lengste. Når vi på benken har satt oss etter nok en ellevill jubelscene må vi opp og hoppe igjen. Neste Valdres-offensiv viser et godt bilde av hvordan matchen, til tider, skulle utarte seg. Christian blir spilt fri på en kontring som til slutt ender med at Grubisic kjemper ballen over streken. Det står 4-0 til pause.

I pausen går vi for et forsøk på å nullstille oss, og vinne 2.omgangen. Laget løser arbeidsoppgavene sine maskinmessig, og etter 5 minutter er vi på vei til å nå delmål to. Mesut slår en presis corner (dagens 2.målgivende) og Bergersens hodestøt forsvinner inn i nettmaskene. Sterkt av en av dagens forsvars-sjefer, som kommer inn i laget med energi og gode løsninger. Samme mann pådrar seg et gult kort etter å ha stoppet en overgang, og Senstad lader skuddfoten på nytt. Gul nummer 11 er nok ikke helt fornøyd med marginene mellom ball og aluminium, for denne gangen er det ikke mulig å komme nærmere (kula hefter seg i tverrliggerens underside og detter ned på streken). Vi er imidlertid igjen først på ball ved farligheter i eget felt og får avklarert.

Bwamy/Grubisic er frempå med hver sin sjanse etter 60 spilte minutter, men Enger redder kontringsavslutningen til Christian, og Cole får etterhvert klarert et lekent forsøk fra Mato. Noen minutter senere gir et enda mer lekent forsøk fra vår 10'er grunn til å fylle historiebøkene på Myra. Et perfekt treff fra 50 meter blir fjerde målet i rekka for Mato. Klasse!

Mot slutten av kampen har Raufoss mye ball, mens vi har grei kontroll. Følelsen av å ha kontroll gir imidlertid ofte muligheter til motstanderen. 6-1 kommer etter en overgang og det er vel ikke direkte ufortjent at gutta fra ammunisjonsbyen får med seg et mål. Kampen sett under ett er de godt med på notene, men vi er litt bedre i det aller meste og nyter velfortjent tittelen Opplands stolthet. Slike seiere gir likevel ikke mer enn 3 poeng og neste lørdag må vi være klare til kamp når nye muligheter står for tur.

Siste oppsummering blir å henvise til OA's live-oppdatering som skriver:
Valdres knuste Raufoss på Blåbærmyra. Valdres slo Raufoss hele 6-1 på Blåbærmyra i kveldens kamp.Stillingen ved pause var 4-0 til hjemmelaget. Raufoss ble statister i oppgjøret på Båbærmyra. Valdres viste angrepsspill av svært høy klasse, og den store forskjellen heter Mato Grubisic. Hele fire ganger måtte Kenneth Enger hente ballen i nettet, alle gangene var det Grubisic som var sist på ballen. Det ellers så solide midtforsvaret til Raufoss var gang på gang på hæla, og hodestyrken til Grubisic var fremtredende hele kampen igjennom. Gode og kjappe overganger var resepten for hjemmelaget.Det skal imidlertid sies at Raufoss ikke var så dårlige som resultatet tilsier. I perioder spilte de fin fotball, og Senstad traff metallet ved to anledninger. Likevel var det hjemmelaget som stjal hele showet foran et entusiastisk hjemmepublikum, og Grubisic står frem som en komplett fotballspiller i dette oppgjøret.

Heia Valdres!