Valdres - Elverum

22 ivrige bein entret Blåbærmyra klokka 15:55. Etter 3 måneder med sesongoppkjøring var forventningene store blant både publikum og spillere, og oppvarminga bar bud om et fokusert og tent Valdres FK.

Startoppstilling:

Baja-Joakim-Srdjan-Prince-Jostein-Thomas-Bjørn Rudolf-Desmond-Mesut-Runar-Mato

Hjemmelaget tar initiativet i kampen fra start, men slurvete pasninger og høye skuldre gjør at vi ikke klarer å sette press på et defensivt orientert Elverum på Myra. Etter 10 minutter får vi en liten forsmak på hvor farlig det er å miste ballen på egen halvdel. Prince spiller til en rask, hvitkledd spiss som kommer alene igjennom mot Baja. Avslutningen settes heldigvis godt over mål.

14 minutter etter avspark kommer dagens positive beholdning, Valdres-kanonen fra frispark-Mato bankes i nettet fra 25 meter. Inspirasjonen viser seg dessverre å bli kortvarig når vi igjen mister ballen i oppsillsfasen og venstrekant Bugge setter kula i nota etter gjennomløp. Vi fortsetter med monotont og forutsigbart angrepsspill, og skaper ingenting med høye baller mot stoppere som er gode i lufta. Ballene vi skulle slå i bakrom er for korte og det er kun sporadiske forsøk på å utnytte rommene vi får på kantene mot lavtliggende Hedmarkinger.

En ny 25-meters dødball, denne gangen til Elverum, skal vise seg å gjøre 1.omgang helsvart. Et godt treff fra stopper med krutt i skoa sniker seg inn ved stolpen og det står 1-2. Pausa kommer 15 minutter senere.

2.omgang er ikke gammel når vi nesten pirker en corner i mål fra kort hold. Dødball-scoringen kommer dessverre ikke til hjemmelaget. Elverum derimot får frispark fra 17 meter etter en oransj felling fra Prince etter unødvendig dårlige avklaringer i back-rekka. Stopper-slegga i hvitt putter sitt andre for dagen etter å ha funnet et hull i Valdres-muren.

Rett etter målet bytter vi inn to par friske bein for å sette fart i angrepet, og både Edmund og Christian gjør gode innhopp. Vår nye nummer 9 blir feilaktig avblåst for offside alene med keeper og Edmund smetter forbi backen sin flere ganger, uten at vi er presise nok med den nest siste pasningen. I stedet for å redusere Elverums ledelse går vi i stedet på 1-4, etter et frispark fra venstre. Elverum har også en medvinds-suser i tverrliggeren, mens Bwamy prøver seg på en frekkis fra skrå vinkel. Flere mål blir det imidlertid ikke og kampen ender 1-4.

Heldigvis er neste fotballkamp viktigere enn den forrige. Nå skal det jobbes godt i de 2 ukene vi har før vi møter Brumunddal borte.